Her i Maj udgaven får du hele 132 sider fyldt med inspirerende læsestof i et magasin, hvor fordybelsen sikrer, at du rigtig slapper af.
Her på sitet kan du også læse Øverups leder, nederst i historien.
Men, i magasinet finder du også:
Mal bunden med god samvittighed
Kort og godt
Nyheder fra bådbranchen.
Sailing Aarhus VM 2018
De frivillige spiller en afgørende rolle ved årets VM.
Weather routing
Hjælper med at finde vinden på din sejltur.
Schultz Sejlmageri
Fjerde generation fejrer 120 års jubilæum.
Caoba – drømmebåden
Spejlblank finish og lækre detaljer i Honduras-mahogni.
Ø-hop i Danmark
På sommertur rundt mellem de danske øer.
Jeanneau Sun Odyssey 440
God indretning og walk-around cockpit.
Finnmaster Husky R8s
Matsort og lækkert design får tanken hen på en af forsvarets specialenheder.
Nye både
Stor interesse for små sejlbåde, der kan trailes.
Beneteau Swift Trawler 35
Vejsejlende og med masser af udeplads.
Chi – en ny slags båd
Køl og ror er første step på vej til drømmebåden.
Klæd dig på efter vandtemperaturen
Påklædning efter vandets og ikke luftens temperatur på årets første sejlture.
Besøg Faial på Azorerne
Horta på Faial er havnen, der besøges på vej over Atlanten.
Kitesurfing – del 2
Alle kan lære at kitesurfe.
Danskbyggede Formel 2 racere
Molgaard Racing i Kalundborg bygger hurtige katamaraner.
Formel 2 raceren og udstyret
Teknikken og udstyret bag en moderne racer.
Gør-det-selv: Propelmalingstest
Undgå begroning på propellen med den rigtige behandling.
Gør-det-selv: Bundmalingstest
Vi viser vinderne af 25 forskellige bundbehandlinger.
Boatindex
Et udvalg af sejl- og motorbåde fra Bådmagasinets site.
Guiden
Gode maritime tilbud fra branchen.
”Life at the Extreme” – er farligt
Så er den her, den længe ventede sæsonstart. Selv om det ikke har været en slem vinter, så føles den som sejler altid lang, når vi nærmer os dette tidspunkt på året.
Hvad er det så for en sæson der står og venter for snuden af os? Hmm, det er svært at spå – især om fremtiden, som den kære Storm P. en gang har udtalt. Men en ting er sikker, der bliver sejlet VM for samtlige OL-klasser i Aarhus. Et event som ikke er set mage herhjemme. 1500 sejlere vil gøre Aarhus til en maritim-fest-kulisse, og med fokus på jolle-kapsejlads er der for alvor mulighed for at tale sejlsport over hækken.
I starten af april blev der afviklet den helt store forårsklassiker på Mallorca – S.A.R. Princesa Sofia Cup, der er et stævne, som kan sammenlignes med VM i Aarhus, og her gjorde de danske landsholdssejlere en rigtig flot figur, hvilket naturligvis lover godt for det kommende VM.
Sjælland Rundt har fremgang blandt tilmeldingerne. Det samme gælder for Palby Fyn Cup, Classic Fyn Rundt. De mest populære AFI Two Star fra Aarhus og Silverrudder fra Svendborg var stort set udsolgt inden de blev slået op. Og seneste nye event-sejlads Vegvisir rykker også i den grad. Der er helt bestemt herlig fremgang at spore, når talen falder på kapsejlads, om det er på elitært niveau, eller med gode bøffer og varm kaffe om bord. Det kan kun blive en god sæson.
Men nu er sejlsporten ikke kun jubel og glæde, desværre. I slutningen af marts mistede en af de deltagende både i kapsejladsen Volvo Ocean Race John Fisher, som var om bord på Scallywag. En tragisk hændelse og vores tanker går naturligvis til Fishers efterladte, og ikke mindst teamet, som måtte gennemgå denne forfærdelig oplevelse at lade en af deres gode venner og sejlerkammarater blive tilbage i Sydhavet – med betegnelsen ”lost at sea”.
Stort set samme weekend mistede dansk motorsport en kvindelig motorcykel-roadracer, og i skrivende stund er det netop kommet frem at cykelsporten mistede en af sine ryttere i løbet Paris-Roubaix. Hvert liv er et liv for meget, om det er mistet fra en båd, en motorcykel eller racercykel, men vi må også erkende, at når der er tale om en ekstrem-sport, som Volvo Ocean Race betegnes, så opererer vi i et kritisk område hvad menneskeliv angår. Det kan næsten ikke undgå at gå galt, når ordet ekstrem indgår – det ligger implicit i ordet.
En ting er sikker, uheld kan man ikke forudse, men lad mig benytte lejligheden til at sætte ekstra fokus på sikkerhed, og det er enhvers skippers pligt at sikre denne overholdes for alle, som befinder sig om bord på skipperens båd. Tjek vejrudsigten – sørg for der findes de fornødne sikkerheds-remedier om bord, og at alle er bekendt med disse – kontakt til land og brug så redningsvesten.
Nu er det heldigvis ikke så ekstremt at sejle rundt i de danske farvande, og slet ikke hvis der står ”tursejlads” i kalenderen, men det ændrer ikke ved de gode råd om sikkerhed, for vi bliver alle nødt til at erkende, det er farligt at opholde sig på havet.
Med ønske om en forrygende sæsonstart, glæder jeg mig helt vildt til at komme på havet, og med denne udgave af BÅD på hele 132 sider, burde der findes inspiration til hvad end det måtte være: Kapsejlads, planlægning af årets sommertur eller gode råd og tips.
Rigtig god læselyst.
Søren Øverup