Bådmagasinet December/Januar 2017/2018

Baadmagasinet 12 2017 530bred

Så er seneste udgave af Bådmagasinet på gaden.

Her i december/januar udgaven får du hele 100 sider fyldt med inspirerende læsestof i et magasin, hvor fordybelsen sikrer, at du rigtig slapper af.

Her på sitet kan du også læse Øverups leder, nederst i historien.

Men, i magasinet finder du også:


Bo om bord - hele året

 
HUSK OGSÅ vores Julegave tilbud hvor du får seneste udgivelse fra Havana og fam. Beha med i købet. Se mere i magasinet. 




 

Blikfang
Orange sol over Rungsted Havn.

Kort og godt
Alt god fra bådbranchen | Udstyr | Personer | Nye både.

Bo i båden om vinteren?
Der er røre på boligmarkedet – altså bådboligmarkedet.

Nye både
Store og små motor- og sejlbåde.

Adræt & stilsikker luksuscoupe
Carver C37 – amerikansk luksuscruiser.

Maritime lækkerbiskner
Find inspiration til maritime produkter til ham, hende og båden.

”Vi har bare lavet den båd, vi ville have”
Færgerne havde indstillet sejladsen, da vi tog ud for at sætte fartrekord med Frost 38.

Tryg til tur og kapsejlads
Den første IF’er blev søsat i 1967 og kunne i år fejre 50 års jubilæum.

Dansk verdenssucces med unikt design
De kendte Mobri radarreflektorer er dansk design, der bliver solgt over hele verden.

”Jeg er en rolig holdspiller”
Interview med Jena Mai Hansen, der sejler med om bord på Vestas 11th Hour Racing.

Dockmate styrer er båden trådløst
Med den nye belgiske Dockmate kan man manøvrere sin båd overalt om bord.

Fremtidens rig
Svenske Seldén er en af de store spillere på verdensmarkedet, når det gælder rig.

Whaly – sødygtig fiskejolle
Bådene er rotationsstøbt i Holland, og lavet af polyætylen.

Farvel, Miss X
Her er historien om hendes liv og død. Og om kærligheden til en båd.

Vinterhavn
Om at have båd sydpå uden for sæsonen.

Aston Martin 37
Et samarbejde mellem Aston Martin og det hollandske værft Quintessence Yachts.

Slidte hænder og gode oplevelser
12 unge fra tre lande, en tomastet skonnert, og 10 dages sejlads.

Boatindex
Udvalgte både fra Boatindex - et Bådmagasin site.

Guiden
Gode maritime tilbud.

 


 

Hvad er det der gør, vi ikke kan trænge igennem?

Den borgerlige regering landede en erhvervspakke medio november, hvor mange belastende småafgifter blev fjernet. Afgifter på nødder, luften i flødebollerne (!), som dagligt tynger erhvervslivet står nu kun i historiebøgerne. Tusinde tak for det. Samlet var der dog kun tale om afgifter i størrelsesorden på sølle 750 millioner kroner. En dråbe i havet i det enorme statsbudget på over 1.000 milliarder kr.

Hvis jeg skal forsøge at bringe lidt realisme ind i alle disse store tal, så skal du tænke, at hvis du bruger 8.000 kr. på mad hver måned, så svarer det til, at du skulle finde under 100 kr. i besparelser på dit budget, vel at mærke på et år! Det er ganske få penge, som regeringen soler sig i, og signalværdien er langt større end den reelle værdi - naturligvis bortset fra dem som bliver hjulpet.

Jeg forsøgte i min naive tro at lede efter afgiften på kaskoforsikringer for lystbåde i det nye lovforslag, men ak! Hvis den maritime branche havde været så heldig, så ville regeringen have fjernet de ca. 120 millioner, og sammenlagt nået op på 900 millioner i afgiftslettelse, i stedet for de ca. 750 - ingen forskel i det store regnestykke, som stadig havde været under 1 promille af budgettet.  

Hvad er det lige der gør, at Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere og Danboat, nu under DI (Dansk Industri, red.) ikke kan trænge igennem den solide politiske mur, som der er skabt rundt om den forhadte misundelsesafgift?

Senest har Danske Tursejlere været fremme med en underskriftsindsamling, hvor der blev afleveret næsten 10.000 underskrifter. Dansk Sejlunion skrev i et nyhedsbrev i oktober måned at: ’Vi har ikke glemt forsikringsafgiften’ - hmm, tusinde tak, det har vi heller ikke. Men hvad bliver der reelt gjort? Og hvorfor kan organisationerne ikke skabe en fælles front?

Tidligere formand for Danboat, nuværende formand for Kongelig Dansk Yachtklub, og værftsejer, Lars Ive, havde tilbage i september et indlæg i Børsen under overskriften: ’I beskatter slæbesteder, sejllofter, værkstedshaller og maskinværksteder ud af landet’! Det var en bøn om at få gjort noget ved den afgift, og samtidig en bøn om at hjælpe den skrantende maritime branche. Det er ikke rimeligt at se til, hvordan det ene år efter det andet for lov til at passere, uden en ansvarlig regering griber ind.

Vi har selv her i Bådmagasinet adskillige gang forsøgt at råbe politikerne op. Seneste ved at dokumentere at indtægterne ligefrem er faldet, efter afgiften steg fra 1 til 1,34%. Det er jo Ebberød Bank!

Alle de førnævnte organisationer har gennem tiderne haft foretræde for politiske partier og folketingsmedlemmer, og hver gang mødt storforståelse, men åbenbart ikke så stor, at det har ført til handling. Det kunne være en samlet indsats ville gøre stærkere indtryk, og jeg sender gerne invitationen?

Svaret på mit spørgsmål i overskriften er desværre ikke så lige til, men én ting er sikkert. At vedholde afgiften som den er, er så skadeligt for den maritime branche, at hvis der ikke gøres noget, så lykkedes operationen, (at få 120 millioner ind i afgift, red.) - men patienten dødede!

Søren Øverup 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen