Bådmagasinet november 2016

Baadmagasinet 11 2016 530bred

Så er seneste udgave af Bådmagasinet på gaden, 92 sider fyldt med inspirerende læsestof i et magasin, hvor fordybelsen sikrer, at du rigtig slapper af. Læs Øverups leder, og se hele magasinet i teaserformat nederst.


Forsikringsafgiften: Højere procentsats skaber færre indtægter

 
 



 

Blikfang
Hold DM i Optimistjolle på Peblingesøen.

Kort og godt
Alt godt fra bådbranchen  I Udstyr  I Personer  I  Nye både

Forsikringsafgiften virker ikke
Afgiften på kaskoforsikring har ikke givet det ønskede afkast til statskassen.

Foldepropeller
Den billigste fartoptimering af sejlbåden.

Lækkerier til julen
Vi giver dig otte gode julegaveidéer til ham og hende.

Både for enhver - Larsen 28
Sympatisk og velsejlende – så kort kan det siges.

Bayliner CC6
Denne nye model har en fantastisk stabilitet.

Fjord 42 Open
Fræk som bare pokker.

Lækkerier til efteråret
Vinden tager til, og temperaturen daler - kalenderen siger efterår.

Ny Volvo Penta D8 serie
Vildbasse til store planende motorbåde.

På vandet med Jeanneau 54
Vi har været på vandet med denne yndige ’dame’, der er fyldt med komfortable detaljer.

Med kurs mod Verden
Huset er tømt, båden er købt og kursen er sat. Mød Benny Carlsen.

Arcona 465
Vi har set nærmere på denne kulfiberbåd, der kun koster 10% mere end glasfiber-version.

Festlig forrygende fredag
Tempo Bådsalg har fejret, at de er flyttet i nye og større lokaler.

De helt store konstraster i Amsterdam
Den flydende HISWA viser 300 sejl- og motorbåde fra de ultramoderne til de klassiske.

Fra medalje til skuffelse
Hvordan føles det, når det så går galt? Vi har sprugt Høghen & Allan Nørregaard.

Ny version af Sølvroret i støbeskeen
Rapportage fra dette års kapsejlads. Hvad kræver det egentlig at sejle solosejlads?

Boatindex
Udvalgte både fra Boatindex - et Bådmagasin site.

Guiden
Gode maritime tilbud.

 


Jeg får mest lyst til at skrive - ’Hvad sagde vi!’

Den forhøjede afgift på kaskoforsikringer på både, som blev vedtaget tilbage i december 2012, og som nu har været gældende i hele tre sæsoner, er en fiasko for den danske stat.

Det var en voldsom prisstigning på hele 34 procent, som vi var vidner til tilbage i 2012. Sådan en markant forhøjelse kan man jo ikke bare tro, man som politiker kan gennemføre, uden forbrugerne ændrer adfærd. Det var lige nøjagtig, hvad sejlerne gjorde. De reagerede prompte på den voldsomme stigning. Bådmagasinet hjalp dengang sejlerne med gode idéer til, hvordan man kunne spare penge på kaskoforsikringen, og noget lader til, at vores læsere valgte at følge disse råd.

Mange fik justeret deres forsikringssum til en mere realistisk værdi af båden, og mange, og ja vi taler om mange, får i dag vinteropbevaret deres både i udlandet, primært i Sverige og syd for grænsen i Tyskland. På den måde kan få afgiften retur for den periode, hvor båden ikke befinder sig i dansk farvand. Resultatet er godt for de berørte sejlere, de sparer penge og får en bedre oplevelse ud af vinteropbevaringen. De får bedre råd til en indendørs vinteropbevaring, og vi har kendskab til flere, der modtager deres båd retur forårsklargjort. Alt sammen noget de får lavet for de penge, som de sparer på deres kaskoforsikring. Desværre foregår det hele i udlandet. Det skaber job og indtægter i udlandet, mens pengene fosser ud af statskassen. Staten og den danske bådbranche er altså de største tabere her.

Det, som jeg finder helt uforståeligt, er, at der via vores fælles organisation Danboat gøres et rigtig flot stykke arbejde for at få politikerne i tale. I tæt samarbejde med Dansk Industri kæmpes der en kamp for at få de rette personer til at forstå, at der faktisk i den maritime branche findes flere gode idéer
til, hvordan afgiften kan omlægges. I dag er der for få – og faktisk også de forkerte skuldre som løfter. Der er forsøgt dialog med tidligere skatteministre og andre politikere. De kan godt se, at den er gal, men intet sker. Det er som at tale for døve ører!

Det bedste og mest optimale ville naturligvis være at få afskaffet den dræbende afgift helt, men jeg betragter ikke mig selv om en jubeloptimist, og forventer ikke det sker. Men, at ingen er interesseret i at drøfte muligheder for en omlægning til gavn for alle, er mig totalt uforståeligt.

Jeg håber med dette opråb og nu tydeligt bevis, at det, som politikerne har lavet indtil nu, ikke virker. Vi håber, at vi kan være med til at skabe den nødvendige dialog for en fornuftig løsning. I stedet for alle er tabere, synes jeg, det ville være meget bedre, hvis alle var vindere.

Enig, kære politikere?

Søren Øverup 

  

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen