Bådmagasinet maj 2015

Baadmagasinet 05-2015 530bred

Brugtbåd: Du får meget for pengene

 
 



 

 


 

Blikfang
Sebastian Kornum vandt Formula VM bronze som den yngste nogensinde.

Hvor går turen hen og hvad skal I lave?
Kombinér sejlturen med familiens øvrige interesser og få flere oplevelser i ferien.

Vand ovenfra kan ødelægge din båd
De fleste bådejere er mest bekymret for det vand, der er under båden. Men måske skal du være mere optaget af det vand, der kommer ovenfra?

Sprayhoods og cockpittelte til turbåden
Der er rigtig mange ejere af ældre turbåde, der står overfor at skulle udskifte bådens sprayhood eller cockpittelt. Man bør først gennemtænke ens behov.

Ring båden varm
Med en app kan bådejere nu starte bådvarmen. Vi ser nærmere på Ebersprächers tele-fonbetjening og Easystart GSM app.

Brugt båd: Dehler Duetta 86
Dehler Duetta 86 på 29 fod er en velbygget, rummelig og utraditionel lille cruiser, der klart kan anbefales som familiens første sejlbåd.

10 ting du skal vide om ekkolod
Et ekkolod viser vanddybden. En fishfinder giver dig overblikket over havbundens forløb – og viser samtidig fisk, vrag og store sten.

Langtur: Sådan får du råd
Du kender sikkert til drømmen om at sejle mod fjerne kyster. Men hvordan i al verden får man råd?

Vi tester: Hybrid mellem lak og olie
Vi fik overraskende nemt et godt og flot resultat, da vi testede Internationals nye hybrid mellem olie og lak, Woodskin, over to sæsoner på en 68 år gammel forluge i mahogni.

Køge Sejlklub – første aften i sæsonen
Flere sejlklubber inviterer nysgerrige indenfor i sejlerskolerne. Bådmagasinet var med, da sejlerskolen i Køge Sejlklub bød velkommen til et hold nye sejlere

Vi tester: Jeanneau Velasco 37F og 43F
Franske Jeanneaus nye planende Velasco motoryachts med flybridge er prisfornuftige, rummelige og familievenlige både. Vi har sejlet seriens to både på 37 og 43 fod.

Krydstogt: Kæmpeskildpadder og leguaner
Pas på, I ikke træder på hav-leguanerne, der er 800.000 af dem på øen, siger guiden en morgen, hvor der er ”våd landing” i strandkanten på øen Isabela i øgruppen Galapagos.

Kort og godt
Alt godt fra bådbranchen   I   Udstyr   I   Personer   I   Nye både.

Yngste skipper på World Match Racing Tour
Joachim Aschenbrenner har fået et 2015 Tour Card og kan nu for alvor sigte mod målet – at vinde Touren indenfor de kommende år.

Hvordan lykkes man med Big Boat?
Marstrand Big Boat har på få år udviklet sig til en succes. Inspirationen er blandt andet hentet fra Kerteminde Big Boat Challenge. Men hvorfor kan svenskerne, når vi ikke kan?

Guiden

Havnepladsen

 


 

Money talks

Der er ikke meget nyt i, at vi oplever ballade i America’s Cup. Verdens ældste sportstrofæ, ’The Auld Mug’ med mere end 160 år på bagen, har altid været omgæret af en aura båret af mystik, millioner af dollars, offentlige skænderier blandt rigmænd, som ofte er blevet afgjort i ’court’.

Nu er den gal igen. Denne gang frygter rigtig mange af de trofaste fans for Cuppens fremtid.

Money talks, syntes at være hovedoverskriften på Russel Coutts agenda, da manden i sin egenskab af CEO for selskabet, der skal afvikle den næste America’s Cup, ændrede reglerne dramatisk langt inde i perioden, hvor flere teams havde arbejdet i mange måneder i en given retning.

Det er umuligt at gengive dramatikken i detaljer, men ganske kort fortalt handler det om, hvilken båd størrelse der skal sejles i, hvor der skal sejles, og beslutninger der minder om straffeaktioner.

For snart to år siden besluttede man at sejle i 62 fods foilende katamaraner med vingemast. Det italienske team Luna Rossa, der har Prada som sponsor, har siden januar 2014 arbejdet med over 40 mand ansat i deres båddesign afdeling, og de var nået rigtig langt med udviklingen. Luna Rossa trak forståeligt nok prompte stikket, da Coutts pludselig fremlagde nye reviderede planer, hvor man ønsker at sejle i både på mellem 45-48 fod! Var Luna Rossa kommet for langt foran i udviklingen?

Emirates Team New Zealand støttede Luna Rossa i deres beslutning, hvilket betød, at Russell Coutts døgnet efter trak stikket på en lovet og planlagt America’s Cup event i New Zealand. Dette skaber naturligvis store problemer for det førende Emirates Team New Zealand, som sejlede finale i San Francisco, og som jo netop er støttet med ’big money’ fra staten New Zealand.

Skal Americas Cup overhovedet ned på det nye niveau? Den tidligere Alinghi vinder har kaldt det for en kommende ’Beach Event’ med stank af pommes fritter, og Louis Vuittons chef jubler over ikke at være med længere. Det niveau, som Russell Coutts flytter kapsejladsen ned på, er ganske enkelt ikke America’s Cup værdigt for de helt store og prominente sponsorer.

Når forandringerne har så store konsekvenser, at de bærende kræfter forlader AC-cirkusset, så er man gået for langt. America’s Cup er skabt for at være uopnåelig, og den skal forblive uopnåelig for de fleste. Jeg er sikker på, den var forblevet sådan, hvis Emirates Team New Zealand havde vundet i San Francisco, så var City Of Sail, Auckland blevet det næste værdige kapitel i den 164 år lange America’s Cup historie. Følg udviklingen på vores internationale website sail-world.com

Herhjemme har vi heldigvis ikke de problemer at slås med, næ - her er der langt om længe kommet gang i bådsalget, og vi glæder os helt vildt til sæsonstart. Er du ved at planlægge årets sommertur, så byder vi blandt andet ind med en artikel om ’Alt hvad hjertet begærer’ af idéer til en aktiv sommer om bord. God læselyst.

Søren Øverup  

 

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen