Totalforliset: Derfor gik det galt
Blikfang
Team Vestas Wind gik på et rev med 19 knob. Båden er totalt smadret.
Vestas: Ulykken der bare ikke måtte ske
Med al den moderne elektronik og en top professionel besætning er det tankevækkende, at sådan en potent racer alligevel kan ende som vrag på et rev.
Vestas: Navigatør tager det fulde ansvar
Den hollandske navigatør Wouter Verbraak på Team Vestas udtaler sig efter ulykken.
Kort og godt
Alt godt fra bådbranchen I Udstyr I Personer I Nye både.
Dansk succes på Mets
Mets i Holland er ikke mindre end verdens største udstyrsudstilling inden for den maritime branche. Tre dage i november summer det med indkøbere fra hele verden, og danske JEFA Steering vandt eftertragtet design pris.
18 år og nyslået kaptajn
Hjalte og vennerne fik lov at låne forældrenes båd i efterårsferien. Det er noget helt særligt – også for dem, der ikke har så meget erfaring med havet.
Unge sejlere vil møde flere unge
Unge sejlere fra Nordvestsjælland har i tre år arrangeret flotiller og sejlertræf i forældres og klubbers kølbåde. Nu håber de på at få initiativet til at brede sig via Facebook.
Hvor sikkert er det at sejle?
Ovenstående er et spørgsmål, som kan afstedkomme mange diskussioner. Og selv fagfolk er langt fra enige. Vi ser tilbage på de sidste 8 år.
Vi tester: Seascape 27
Sjov sejlads med ufattelig stabilitet. Er det virkelig er muligt at bygge en vild og lynhurtig båd, der samtidig er krængningsfleksibel, stabil og nem at sejle? Det har vi testet med den nye trailerbare sænkekølsbåd Seascape 27.
Kend dit grej: Komfurer og ovne
Mange ældre både trænger til nyt komfur og måske også en ovn. Udvalget er stort, så her guider vi dig rundt i udbuddet. Der skal allerførst vælges mellem gas, sprit eller el.
Tilbageblik: Mads og Bettinas sommertur
Vi skrev første gang om Mads og Bettina i Bådmagasinet August nummeret 2014. Nu har vi fulgt op for at høre, hvordan deres sejler-sommer er gået.
Brugt båd: Tango 30
En fyrig og fyldig cruiser. Tango 30 er mere rummelig end næsten alle andre familiebåde i sin klasse. Samtidig har båden et herligt og fyrigt temperament til sjov og hurtig dans på bølgerne, og den fås brugt til skarpe priser.
Langtur – bag facaden Del 3
Den kvindelige del af Miss X’s besætning beskriver overfarten Plymouth-La Coruna som en manddomsprøve – samt en storslået oplevelse.
Americas Cup: Slaget skal stå på Bermuda
For første gang nogensinde skal en amerikansk titelforsvarer ikke kæmpe om Americas Cup i USA. Valget af Bermuda er overraskende, men samtidig et modigt valg.
Danske sejlsportsmestre 2014
Imponerende 2.024 sejlere har i år deltaget i 44 danske mesterskaber: 12 DIF Danmarksmeterskaber • 19 DS Danmarksmesterskaber • 8 Junior Danmarksmesterskaber • 3 Ungdoms Danmarksmesterskaber • 2 Klassemesterskaber.
Vi tester: Bavarias første sportscoupe
Tyske Bavaria har med den nye 2015-model Sport 360 Coupe familiecruiser igen vist, at værftet holder en skarp kurs mod nye både i god kvalitet og funktionelle detaljer.
Stærk alliance bag Chris Craft i Danmark
Det eksklusive og klassiske amerikanske bådmærke Chris Craft har igen fået forhandler i Danmark. Tempo Bådsalg har indgået partnerskab med MyGarage i Vejle.
Nye påhængsmotorer 2015
Vi præsenterer elleve nye påhængsmotorer fra fem lande.
Guiden
Havnepladsen
To ø’er i fokus
–Íle du Sud og Bermuda
Lørdag den 29. november ”Breakede” alle nyhedsmedier inden for den maritime verden. Vestas var gået på et rev i det Indiske Ocean, 200 sømil nord for Mauritius!
Nå ja, tænkte jeg selv lige umiddelbart, så må de jo prøve og komme fri igen. Men, da det gik op for mig, at det skete med 19 knob, var jeg godt klar over, at noget var helt galt. Forsiden her på magasinet – samt Blikfanget på næste opslag, fortæller alt.
I sådanne situationer handler det naturligvis om at redde besætningen. Den første nat tilbragte de 9 mand om bord. Dagen efter bjærgede de sig i land via deres redningsflåde, og endte på en næsten øde ø. De lavede deres helt egen Robinson, og måtte faktisk have kastet proviant ned fra et fly, fuldstændig som det man har set på tv, hvor de nødstedte står på stranden og vifter med armene for at blive set.
Da alle var i sikkerhed rejste det uundgåelige spørgsmål sig, hvordan kunne det ske?
Med al den moderne teknik om bord burde det ikke være muligt at ramme et rev, men samtlige instrumenter skal jo betjenes af levende væsener, og der gik ikke længe før den hollandske navigatør Wouter Verbraak erkendte sine fejl! Det var simpelthen en regulær betjeningsfejl af plotteren, der førte til Team Vestas forlis – det virker helt surrealistisk. Tænk at en top professionel navigatør kan begå sådan en brøler! Verbraak var i køjen da ulykken indtraf, men han havde briefet skipper Chris Nicholson op, og meldingen gik på at dybden ville gå fra 3.000 meter til 40, og det skulle være rigeligt sikkert at oversejle dette område. Plotteren var bare ikke zoomet ind på sidste skærmbillede! En ændring fra 4.8 sømil til 5.3 på målestokken, var lige netop nok til at ø-gruppen kom frem på plotteren!
Lad mig være hudløst ærlig, jeg har aldrig selv tænkt tanken, at grunde ligefrem forsvinder fra de elektroniske søkort, men hvor er det dog soleklart i bagklogskabens skarpe lys.
Jeg håber inderligt, at dansk sejlsport får en tidlig julegave. Vestas har lovet at melde ud inden starten på næste etape, fra Abu Dhabi til Sanya i Kina, om det bliver muligt at vende tilbage til racet, inden for en tidsramme der giver mening. Vestas vil gerne Volvo Ocean Race.
Lad mig slutte godt og glædeligt af i denne december måneds leder. Americas Cup i 2017 skal sejles på Bermuda. Det er første gang, at USA skal forsvare cup’en uden for deres eget land, og jeg er sikker på den lille ø stat vil løfte denne event til nye højder. Vi kommer til at se transmissioner med palmer, azurblåt vand, kridhvide strande og potente både i tæt fight. Modigt af AC komiteen at vælge Bermuda, som også er ideelt med hensyn til transmissions tider. AC opnår flest seere fra både USA og Europa ved at vælge Bermuda – Money talks, ’TV-money’ talks louder.
Med ønske om en rigtig glædelig jul samt godt nytår, fra hele Team Bådmagasinet
Søren Øverup