Bådmagasinet december 2014

Baadmagasinet 12-2014 530bred

Havne udbygges som aldrig før: Endelig plads

 
 



 

 


 

Blikfang
Der blev sat ny rekort i årets Route du Rhum. Se starten her.

Kort og godt
Alt godt fra bådbranchen   I   Udstyr   I   Personer   I   Nye både.

Hvem kan tilbageholde en båd?
Vi har spurgt advokatfirmaet Delacour, eksperter i maritim jura, SOK og Søfartsstyrelsen om, hvem der kan tilbageholde en lystbåd, hvis det er uforsvarligt, at den sejler – og om det kan ende med, at sejleren skal betale en redningsaktion.

Bugsering og bjærgning
Det har altid været kutyme og godt sømandskab, at man hjælper hinanden, også i forbindelse med bugserings eller bjærgning. Det skal vi som sejlere holde fast i.

Bådplads – mens der stadig er ledigt!
Skovshoved og Vedbæk havne er i gang med en omfattende udvidelse, der vil tilføre ikke mindre end 550 nye bådpladser til hovedstadsområdet.

Trekløver reddede sejlklubben
Da Vallensbæk Sejlklubs lønnede medarbejder blev syg, tilbød Rita Ambs, Peter Ambs og Arne Larsen at tage over.

Tilbageblik: Familien Søebergs sommertur
For familien Søeberg endte sommerturen med motorproblemer og en hundehvalp. Og det er måske ikke så ringe endda.

Sejlads og sikkerhed
60 af Kolding idrætsefterskoles i alt 100 elever har aktiviteter på Kolding Fjord i form af Kano, kajak, SUP, surfing eller Fevasejlads.

Elektroniske søkort til fritidssejlere
Søfartsstyrelsen og Geodatastyrelsen ser nu på erfaringerne fra projekt Sikker Kurs – og på hele reguleringen af elektroniske søkort til fritidsområdet.

Hanseboot – fremgangen lader vente på sig
Udstillere måtte acceptere en beskeden tilbagegang i antal besøgende på nogle tusinde, men udstillingen holder stadig et højt niveau set med danske øjne.

Fire raske med propel
BUSTER M2 – Lille, fornuftig og til fisketur.
FASTER 635 CC – Privat landgangs fartøj.
YAMARIN CROSS 64 BR – Lækker bowrider i 2015.
Bella 600 R – Fræk Bella

Langtur: Bag facaden. Del 2
Der er mange farveller på vejen til afrejse. Og en ufattelig mængde ting der skal sorteres. Men så åbner døren sig langsomt, og havet og verden ligger omsider foran stævnen.

Kanalbeviset er et lovkrav
På baggrund af nogle ret så ophedede diskussioner, som har været ført i diverse Facebook grupper om CEVNI kanalbeviset, har Bådmagasinet talt med et par eksperter på området.

Roede 648 km – 8 uger i åben båd
Himmel og helvede i ét og tæt på forlis, men den stærke robåd SUVI fik Bådmagasinets mand, Ulf Terje Johnsen, trygt i havn.

Vi tester: Jeanneau Sun Odyssey 349
Nye veje med en rig uden hækstag og andre ideer i værftets nye cruiser Sun Odyssey 349. Vi har sejlet båden på Middelhavet, og prøvet hvordan det fungerer i praksis.

Nyt design fra Evinrude
USA baserede Evinrude lancerer her i efteråret sine helt nye 250 og 300 hk udenbordsmotorer, der bliver langt mere økonomisk end tidligere modeller.

Sportscruiser fra Nordkapp
Bygges på samme skrog som konstruktøren Espen Thorup prisbelønnede Enduro 605.

VM for store kølbåde til København i 2016
Det bliver et spektakulært syn, når VM med tæt på 140 helt store kølbåde gennemføres i København med KDY og Egå Sejlklub som arrangører.

Guiden

Havnepladsen

 


 

Grundlaget for vækst  

Jeg er selv rigtig glad for denne måneds forside. Ikke kun fordi jeg syntes den også er flot, næ – det er såmænd mere budskabet i en af denne måneds hovedhistorier. Der bygges flere havnepladser, wow!

Havne overalt i Danmark udvides fortiden, og selv i Øresund er der over 500 nye bådpladser på vej. Nye bådpladser på vej, det er godt nyt. De forsvinder ganske sikkert som dug for solen, flere af stederne meldes om ”næsten udsolgt”, men lur mig, det skaber ’huller’ andre steder på kysten, for over 500 helt nye bådejere i Øresund, forventer jeg ikke lige i nærmeste fremtid. Seneste nyt fra Aarhus kanten er, at området ”Tangkrogen” skal udvikles, og alt efter hvilken vej projektet går, ja så kan det også ende med 200 nye pladser i Marselisborg. Dette har dog lidt længere udsigter.

Men det kan gå stærkt. Bliver det først kendt, at ventelisterne rundt omkring i havnene er skrumpet gevaldigt, og nu til et overskueligt antal år - jeg selv ventede i næste 20 år på min plads – så vil nye og flere sejlere på vandet, og det vil være med til at øge omsætningen. Ok – jeg anerkender selvfølgelig, at der stadig findes ventelister rundt omkring, alt efter hvilken størrelse båd du drømmer om, men hvis ikke lige du kan få plads i den lokale havn, så vil der ikke være langt til den næste.

Når emnet nu er havne, så kan jeg ikke længere komme uden om at nævne havnesagen i Rungsted!

For mere end 12 år siden, ville vores dengang flittige journalist Torry Lindstrøm dække polemikken om Rungsted Havn. Den sag valgte jeg ikke at dække, i den frygt at det kunne trække ud!

Sagen ultrakort: Hvem ejer egentlig Rungsted Havn – og kan Hørsholm Kommune ”hjemtage” havnen, og omdanne den til en kommunal institution? Rungsted Havn er i dag et aktieselskab, hvor Hørsholm Kommune har aktiemajoriteten og ejer tæt på 90 % af selskabet. Denne aktiebesiddelse har retten, i en tidligere sag, afgjort til kommunens fordel.

Nu her 12 år senere, er sagen stadig ikke afklaret, og senest har den udviklet sig i en dramatisk retning, hvor medlemmer af Rungsted Baadelaug samt Rungsted Sejlklub, har stævnet Hørsholm Kommune. Kommunens advokater mener dog ikke retssagen har opsættende virkning, og derfor fortsætter Hørsholm kommune ubekymret processen med at hjemtage havnen.

Dette har medført, at de selv samme sejlere har bedt deres advokat om at nedlægge, det der i dag hedder et ”midlertidigt forbud”, det vi tidligere kendte som et fogedforbud. En ærgerlig og trist udvikling på en sag, som burde være afsluttet for længe siden.

Her i magasinet vil jeg ikke trætte jer kære læsere med mere herom, men når jeg alligevel vælger at følge sagen på afstand, er det fordi det kan medføre retslige afgørelser, der kan få konsekvenser for andre havne rundt omkring i landet. Et af de helt afgørende punkter er, at sejlerne ikke kan få kommunens skriftlige garanti på, at Hørsholm Kommune i fremtiden ikke vil sælge havnen, og så handler det pludselig om tillid. Lige netop det har sejlerne intet af, overfor Hørsholm Kommune.

Følg sagen i hovedtræk på vores website www.baadmagasinet.dk – søg blot på Rungsted Havn.

Søren Øverup

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen