Forsikringsoverblik
Blikfang
Maxi Yacht Rolex Cup blev sejlet på Sardinien i starten af september. J-båden Lionheart deltog med hele 17 mand på fordækket - nyd det imponerende syn.
Kort og godt
Alt godt fra bådbranchen I Udstyr I Personer I Nye både.
Ny journalist på Bådmagasinet
Rasmus Thomsen er en eftertragtet herre inden for økonomisk kommunikation og journalistik. Og så er han født ind i en sejlerfamilie og har sejlet Luffe 37.
Bryd isen og forlæng sæsonen
Familien Thomsen nyder at have Tunø for sig selv og spise morgenmad med luffer på om vinteren, hvor der er mange flotte oplevelser og tomme havne.
Hvorfor sejler du ikke om efteråret?
Mange har lagt sejlsæsonen bag sig, bådene ligger stille og ser lidt forladte ud i havnene. Spørgsmålet er, hvorfor sejler flere folk ikke mere i efteråret og vinteren ?”
Hvornår dækker ansvarsforsikringen ikke?
Alt for mange bådejere har tiltro til, at bådens ansvarsforsikring dækker på samme måde som bilens. Bådens ansvarsforsikring dækker kun ved uagtsomhed, og ikke ved hændelige uheld. Læs her om principperne for ansvars-dækning.
Teenagere på tur: Vi vil gerne være med
14 årige Maja anmelder to ugers sejlerferie. Hun fortæller, at teenagere gerne vil deltage i sejladsen, hvis de får lov, og om hvad teenagere synes er fedt i en havn.
20 dages ø-hop
Rune og Debbie fortæller om en 20 dages sommersejlads med deres 2-årige dreng, hvor de var rundt i Det Sydfynske Øhav, og nød at der ikke er langt mellem havnene.
Brugt båd: Renoveret Maxi 108
Ægtepar fandt drømmebåden i deres egen båd. De var i flere år på jagt efter en nyere afløser for deres Maxi 108, men valgte i stedet at få den renoveret hos Walsteds Baadeværft på Thurø. Læs om deres dramatiske kursskifte.
Kend dit grej: Pumper
Moderne både har pumper til mange formål. Lænsepumper og motorvandpumper kan være livsvigtige, mens øvrige er bekvemmeligheds-pumper, der dog skal virke.
Vi tester: Jeanneau Leader 40 Sportop
Den nye Jeanneau Leader 40 er seriens nye 40 fods flagskib. Den markerer en fornyelse af det franske værfts familievenlige sportscruisere. Hurtig og praktisk.
Lynch’ el-motorer nu i Danmark
Nye muligheder for komfortabel, bæredygtig sejlads uden røg og støj.
Vingesejl til din turbåd! – er de på vej?
De er hurtigere, men vingesejl kan også gøre din turbåd nemmere at håndtere. Flere har omsider tage ideen op til turbåde. Den er faktisk både gammel – og velprøvet...
Classic Regatta
Kapsejlads i klassiske lystbåde af træ er benhård konkurrence som i moderne både. Det oplevede Bådmagasinets Henrik Hansen, da han deltog i årets Svendborg Classic Regatta, der havde rekorddeltagelse på 55 både.
Til Amsterdam Del 2 af 2
Friesland på kryds og tværs. Du får her anden del af turberetningen om kanalsejlads i Holland - der er kanaler, søer og havne overalt, og turen sker i et roligt tempo.
Stolt VOR direktør: Syv både – syv sponsorer
Knut Frostad havde det store smil på, da vi talte med ham i København. Knut giver her sit syn på den syvende båd, den sene tilmelding og fremtiden for Volvo Ocean Race.
Guiden
Bådmarkedet
Havnepladsen
Spiller du højt spil?
Vi kan ikke løbe fra, at en af de bedste sæsoner går på hæld, men med det rigtige grej, og naturligvis tøj, ja så er der med stor sandsynlighed mange flotte stunder på vandet endnu. I denne udgave af Bådmagasinet har vi set på, hvad der skal til, og håber du får lyst til at blive lidt længere på vandet.
Læs artiklerne på side 14 og 18 og få inspiration til at forlænge din sæson. Vi har blandt andet talt med en familie, der faktisk sejler så længe, at de bryder isen.
Om du sejler hele vinteren, eller snart skal have båden på land, så kommer vi ikke uden om ordet forsikring! Det kan være, nej – det er en ’jungle’ at forstå, men vi gør et forsøg.
Flere sejlere på vandet denne sommer har i sagens natur også skabt flere sager hos forsikringsselskaberne. Dette er jo nok tæt på ligefrem proportionalt, og her på redaktionen har vi kendskab til flere sejlere, der er blevet noget overraskede, når de fandt ud af deres forsikring ikke lige dækkede, som de troede. Den nemmeste måde at beskrive problemstillingen på, er, at mange tror ens forsikring dækker som en bilforsikring. Lad mig løfte sløret – det gør den ikke!
Nu har vi tidligere beskæftiget os med den forhadte kaskoforsikrings afgift. En helt urimelig stigning af denne tilbage i 2012, betød at mange sejlere enten helt fravalgte kaskodækningen, eller fik nedskrevet deres forsikringssum for at spare penge. Disse manøvrer kan vise sig at være kostbare, hvis uheldet er ude. Som det fremgår af forsiden på Bådmagasinet, ja så er hændelige uheld forårsaget af andre ikke dækket, hvis du ikke har en kaskoforsikring. Det er netop her mange går galt i byen. Rigtig mange sejlere, som vi på redaktionen har talt med, er af den opfattelse, at det klarer modpartens ansvarsforsikring, men – ja rigtig gættet, den holder ikke.
Kortslutninger der forårsager brand, væltede både på land, og fortøjninger der ikke lige holder, er netop nogle af de hyppige årsager til skader, man helst skulle kunne få dækket, men prøv og læs Henrik Hansens artikel på side 22 – vi håber naturligvis artiklen kaster mere lys over den ’jungle’, det er at forstå sin forsikring, og uden kasko spiller du højt spil.
Tilbage i september måned blev der skrevet dansk sejlsportshistorie, hvor den første klub blev kåret som vinder af Sejlsportsligaen. Lad mig benytte lejligheden til at ønske Hellerup Sejlklub tillykke med titlen, KDY med andenpladsen og Kerteminde med tredjepladsen. Alle tre klubber skal nu dyste i den nystartede serie ’Sailing Champignons League’, hvor de tre klubber skal møde andre klubber fra hele Europa. Det skal blive spændende at følge, og ved du ikke lige, hvad du skal lave i weekenden den 17. til 19. oktober, så kig forbi Københavns Havn. I skrivende stund planlægges der sejladser foran Operaen.
Søren Øverup