Afgiften væk”overnight”
Leder
Afgiften væk ”overnight”
Blikfang
J70 ligabåde i blæsevejr.
Sejlsportsligaen: Masser af potentiale
Den hjertestarter, som dansk sejlsport har søgt gennem mange år, er aktiveret.
Kort og godt
Alt godt fra bådbranchen I Udstyr I Personer I Nye både.
”Oceans of Hope” – et banebrydende projekt
Sailing Sclerosis foreningens nye båd ”Oceans of Hope” afsejlede fra København den 15. juni på en jordomsejling, hvor halvdelen af besætningen har Multiple Schlerosis.
Fra Norge til Danmark i robåd
Bådmagasinets motorjournalist Ulf Wesley Johnsen tilbringer sommeren i en robåd, og skal ro mere end 300 sømil fra Oslo til København.
Luffe 3.6: At starte i den anden ende
Hos Luffe drejer det sig ikke om at ramme en trend eller en pris. Der skal bygges en båd, hvor det hele er rigtigt. En båd, hvor æstetik og funktion går op i en højere enhed.
Visens Skib
Et sejlerpar med en sang på hjerte. I 15 sæsoner har Niels og Leni været sejlende ambassadører for den danske visetradition og skabt liv på havnene med Visens Skib.
Lynæs: Nordsjællands vandsports-mekka
Lynæs Havn er et samlingssted for landets wind- og kitesurfere. Nu skal den gode natur omkring havnen bruges til at lokke de aktive sejlere til.
Tursejlere: Vi sejler alt det, vi kan
Familien Søebergs Maxi 95 er ude flere gange om ugen på familiesejladser.
Kvinderne skal til rors!
Begge parter om bord kan sejle båden. Det er afgørende for sikkerheden og fornøjelsen.
Endomondo for sejlere
To sejlere har udviklet et tracking- og alarmsystem, SuperSail Marine Alarm der skal appellere til vores lyst til at fortælle vennerne, hvor vi er.
Vejrø: Natur, økologi og kvalitet
Den lille ø Vejrø er sat i stand ”med det hele og inklusive lystbådehavn”. Øen er omlagt til økologisk landbrug, med hotel, restaurant, orangeri og marina. Den er et besøg værd.
Vi tester: Cranchi Panama 32
En rigtig spændende ny sportscruiser. Vi var på vandet i en god nordisk version med 2x300 hk Mercury outboard motorer og et nyt fantastisk manøvresystem.
Læserbrev: Rust og galvanisk tæring
En af Bådmagasinets læsere fortæller om en oplevelse med rust og galvanisk tæring. Skroggennemføringer lever livet i et aggressivt fugtig miljø, og skal kunne tåle dette.
Ny let serie fra Tuco
Værftet på sydfyn, Tuco Marine Group, lancerer helt ny serie af lette både til det professionelle marked.
Patrick Shaughnessy, Farr Design
I andre brancher går udviklingen i retning af: Ting bliver gjort for dig. Du skal ikke fortælle båden, hvad den skal gøre. Båden skal fortælle dig det.
Nicolai Sehested: professionel som 24-årig
Tidligt i sejlerkarrieren havde Nicolai Sehested en drengedrøm om Americas Cup eller Volvo Ocean Race. Drømmen forfølges som fuldtids professionel sejler.
Højde – sådan fi nder du den. Del 2
Vil du frem, selv i modvind? Kan du godt lide, at din båd sejler optimalt, også på kryds? Højde er en delikat balancegang – her er lidt hjælp til at finde den.
Tisser du også i våddragten?
I surfverdenen jokes der med, at der fi ndes to slags surfere; surfere, som tisser i våd-dragten og surfere, der stædigt lyver om, at de aldrig har gjort det.
Guiden
Bådmarkedet
Havnepladsen
Afgiften væk”overnight”
Den bedste tid på året - Ja, det valgte vi på redaktionen at kalde vores forside på årets sommer nummer. Det er jo ikke svært, når man ser dette foto på forsiden, og tænker sig ud på bølgen blå. Det er, i mine øjne som sejler, ubetinget den bedste tid på året.
I skrivende stund sidder jeg og tænker tilbage på den netop overståede Pinse, som forhåbentlig gav en god forsmag på de næste 6-8 uger. Hvis vejret tillader en sommertur, der bare tilnærmelsesvis nærmer sig det, vi oplevede i Pinsen, ja så tør jeg godt spå på en forrygende sæson. Sæsonen kom tidligt i gang, vi har oplevet fl ot sejlervejr, og jeg modtager meldinger om meget høj aktivitet rundt omkring på havnene; hvad mere kan vi ønske os.
Jo, for resten – ønske os, det skulle da lige være, at den danske regering optrådte lige så ansvarsfuldt overfor bådbranchen, som regeringen har gjort i vores kære naboland Norge!
Vupti, ”overnight” fjernede den norske regering deres statsafgift på både, som indtil 1. juli var pålagt de hestekræfter en motor kunne yde! Hvá siger I så? Nkr. 161,50 plus moms pr. hk er pist væk. For at gøre det hele lidt nemmere kan jeg oplyse, at afgiften på nogle af de populære motorbåde, med mellem 100- 200 hk, løber op i Nkr. 20.000-40.000. Men det er slut nu, for de heldige nordmænd. De 170 millioner som den norske stat tidligere fi k ind, lader man nu ’booste’ en, også i Norge, hårdt ramt bådbranche. Der meldes allerede om øget salg, men sejlerne vil naturligvis først have leveret deres varer efter 1. juli.
Kære Henrik Sass Larsen.
Jeg læste tidligere på året om dit ’topmøde’ med formand Jan Hansen og Henrik Jørgensen fra Danboat på Ishøj Havn. Super fl ot og dejligt at se du interesserer dig for bådbranchen. Jeg ved også, at du er positiv indstillet for at arbejde med en eller anden form for omlægning af den danske afgift. Kunne du ikke lige tage en snak med din norske kollega Siv Jensen, hun har opskriften, så vil den danske bådbranche og det danske sejlerliv også opleve fremgang. Det vil med sikkerhed skabe vækst og arbejdspladser.
Ups, nu vågnede redaktøren bag tastaturet. Vi er jo i Danmark. Jeg tror ikke, jeg kan mindes en afgift, der først er indført for så igen at blive fjernet, så hvis min lille bøn bare kan fremkalde en omlægning af den danske afgift, så er vi nået langt. De stakkels sejlere der ønsker en kasko forsikring skal ikke bære hele byrden, lad de bredeste skuldre løfte, eller bliv inspireret fra Norge, og veksle, den i statsbudgettet forsvindende lille indtægt, på lige godt 100 millioner til arbejdspladser.
En gang i mellem kan drømme blive til virkelighed …
Med ønske om en herlig sommer og god læselyst.
Vi ses på vandet.
Søren Øverup.