Bådmagasinet marts 2014

bm03-2014 forside215pxDansk lov forbyder sejlads uden papirsøkort

200 år gammelt statsmonopol gør Danmark til verdens mest restriktive land, når det gælder søkort

 
 



 


 

Leder
Den ene jubel efter den anden

Blikfang

Surferne i Klitmøller tager på vandet i næsten alt slags vejr. Blikfang viser et dramatisk billede med store skyformationer og en smuk regnbue ud over Skagerak.

Bådmagasinet & Sail-world.com samarbejder
Verdens største maritime website for sejlsportsnyheder er nu en del af Bådmagasinets fremtidige aktiviteter til gavn for danske sejlere og eksportorienterede virksomheder.

Kort og godt
Alt godt fra bådbranchen I Udstyr I Nye både I Personer.

Guide til elektronisk sikkerhedsudstyr
Mobil satelit-kommunikation: Spot Messenger og Delorme inReach

Viggo Jacobsen 100 år
Viggo Jacobsen gjorde en kæmpeindsats for at udbrede Optimist jollen på verdensplan. Den findes nu i flere end 120 lande og mere end 200.000 joller.

Dansk lov forbyder sejlads uden papirsøkort
200 år gammelt statsmonopol gør Danmark til verdens mest restriktive land, når det gælder søkort. Navigerer fritidssejleren uden papirkort, begår man en strafbar handling.

• Gert Toft, Pantaenius Forsikring, "Vi forlanger ikke søkort af papir"

• Lars Nielsen, Garmin, "Danske kort-data er verdens dyreste"

• Hans Christian Grande, Navionics, "Geodatastyrelsens priser ville påvirke hele Europa"

• Henrik Jørgensen, sejler, "Danmark mere lukket end Nordkorea og Kina"

Kommentar af Øyvind Bordal
Reglerne forbyder den sikreste navigationsform

Trends fra verdens største bådmesse:
Vi har været rundt på 213.000 kvadratmeter bådmesse i Düsseldorf, og bl.a. set:
Dragonfly 25 • Far East 31R • Xc-35 • Seascape 18 • Flying Phantom • Faurby 460E

Harpunloggen 2013: Klassiske Mäler 30
Det blev klassisk smukke, slanke "Carita", der fik den eftertragtede Harpunloggen ved Dansk Forening for Ældre Lystfartøjers sommerstævne i Svanemøllen.

Nye kernetyper – stærkere og lettere skrog
Nyeste infusion-teknologi giver bedre både og mindre miljøbelastning. Vi har fulgt støbningen af en Olsen 370 med en helt ny version af Divinycell.

Havne: Haderslev lystbådehavn
Kodeordet er hygge, frivillighed og godt fællesskab i Haderslev Sejlforening.

Vi tester: Yamarin 79 DC
Nyt flagskib fra Yamarin: Lækker 79 DC - en sjov kloning af 80 DC og 76 C.

Vandveje via Kielerkanalen til Berlin – del 2
Opholdet i Berlin, oversvømmelserne i Tyskland og sejlturen hjem.

Vi tør godt skrive det – Marex gør det igen
Marex 375 er blevet trækplaster på div. bådudstillinger rundt omkring i europa.

Francois Gabart
Vinderen af Vendee Globe, Francois Gabart samarbejder med stærke kræfter om at skabe nyt et solo-race jorden rundt – i 100 fods trimaraner.

Den kinesiske drøm
Bådmagasinet har talt med kinesiske sejlere som drømmer om Volvo Ocean Race.

Surf om natten?
Cold Hawaii introducerer for første gang i Danmark surfing om natten, oplyst af 36000 watt projektører. Samtidig promoveres ny hf-uddannelse i Thy.

Guiden

Bådmarkedet

Havnepladsen

 

 

Den ene jubel efter den anden

Rigtig mange gode nyheder er væltet ind på redaktionen den seneste tid.

Vi jublede da vi rejste hjem fra Boot Düsseldorf. Der meldes om stor og flot fremgang fra en af verdens største bådudstillinger, både blandt besøgende, men endnu mere vigtigt, også om fremgang i salget. Tyske Bavaria satte salgsrekord med over 100 solgte både på udstillingen, ganske imponerende. Du kan på side 37 læse en stor reportage fra Düsseldorf.

Vi har da også meldinger om en bugnende ordrebog hos Quorning Boats. Udlandet er vilde med de danske Trimaraner, og hvis du forventer at købe og få leveret en i 2014, ja så er det ved at være for sent! Blandt en af de store danske forhandlere har vi netop hørt, at der skulle være solgt fem nye både i år, en mangedobling af hvad der blev solgt af nye, i 2013.

Sejlsportsligaen en realitet

Det vakte også jubel på redaktionen da meldingen om den nye Sejlsportsliga tikkede ind. Det er tæt på et år siden jeg på denne lederplads efterlyste 'gang i dansk sejlsport' og nu ser der minsandten ud til, at der sker noget. Rigtig mange læsere har kimet mig ned for at høre om alt muligt; Hvad har Dansk Sejlunion tænkt sig? Hvorfor har de ikke tingene klart? Hvorfor skulle det tage så lang tid? Og ja – jeg kunne blive ved. Mange spørgsmål som kunne være rart at kende svarene på, men samtidig vil jeg også gerne opfordre til at se muligheder, frem for problemer. Lad nu kommende sæson blive en "test-sæson" med mulighed for tilpasninger – lad det hele komme an på en prøve. Det er sjældent så stor en satsning rammer plet år ét, og det er trods alt mange årtier siden, der er skabt noget med så stort potentiale inden for sejlsporten.

Det lykkedes tyskerne at få afviklet en fin første sæson med deres Liga, men også her var der efterfølgende plads til forbedringer og justeringer. Gi' nu Mads Kolte-Olsen og Co. arbejdsro, så er jeg sikker på, der ligger store muligheder for at skabe noget nyt og spændende.

Bådmagasinet udvider internationalt

Den sidste gode nyhed i denne måned kommer fra egne rækker. Bådmagasinet indgik i januar et samarbejde med den tidligere generelsekretær Dan Ibsen, og stiftede selskabet Sail World Europe. Sail-world.com er ikke mindre en verdens største website for sejlsportsnyheder. Der arbejdes i fælles database på tværs af verdens tidszoner, så her er virkelig tale om sejlsports nyheder 24-7.

Sail-World Europe er nu Bådmagasinet. Det er ufatteligt stort. Da sitet toppede sidste år under Americas Cup havde mere end 660.000 unikke brugere fundet vej – sidevisningerne tæller vi i mange mange millioner.

Du sidder måske nu og tænker, hvad pokker betyder det for mig her i lille Danmark? Jeg ser et markant styrket forretningsgrundlag for Bådmagasinet, som vil skabe en endnu stærkere nyheds- og artikel leverandør til dig i fremtiden, hvad end det er på print eller net.

Du kan læse meget mere om vores nye forretning Sail World Europe på side 8.

Med en lun og kort vinter, er der vel ikke noget at sige til, at jeg glæder mig helt vildt til at sæsonen snart kommer i gang igen, jeg kan næste ikke vente.

Søren Øverup.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen