WAYFARER:
SJOV, NEM OG BILLIG SEJLADS
Leder
For mange kokke kan gøre skade!
Blikfang
Årets første efterårsstorm tog rigtig godt fat.
Kort og godt
Alt godt fra bådbranchen I Ting I Personer I Nye både.
Hanseboot: God stemning
For 54. gang slog Hamborg dørene op for bådudstillingen Hanseboot.
Wayfarer: Sjov, nem og billig sejlads
Wayfarer er et alternativ til kølbåden, fordi den er lige egnet til tur- og kapsejlads.
Kørsør Havn: Orkan på tæt hold
Da stormen rasede hen over landet den 28. oktober, sad Bådmagasinets journalist på en
bådebro på Korsør Havn og så, sejl og presenninger bliver fl ået i småstykker.
Pelle P: Manden der startede bådbranchen
Enhver ny industri kræver, at den rette mand dukker op på det rette tidspunkt. I 1970
tegne en kapsejlende Volvo-designer en båd, han kaldte Maxi 77. Det ændrede alt.
Kommentar til artiklen om Pelle P
Det skulle blive så stort og fl ot, at folk med en almindelig økonomi ikke længere kunne
være med. Derfor sælges der ikke mange nye både i dag.
Din maritime julegave
Vi giver dig her vores bud på, hvad du kan lægge under juletræet.
Gør din tablet søklar
Har du en iPad eller tablet? Og en smartphone? Så kan du glæde dig. De bliver nemlig
nyttigere og bedre maritime værktøjer dag for dag.
Tarac 33: Genistreg til ægte sejlere
Den klassiske skærgårdskrydser i en opdateret version – smuk, hurtig og lethåndterbar.
Quicksilver Activ 855 Cruiser
Vi har været i Rapallo ved Middelhavet for at teste denne spændende 2014 nyhed.
Flydende sommerhus til 10 mio. kr.
Prestige 620S byder på gode sejlegenskaber og masser af plads.
Vi hjælper folk videre med deres drømme
Ann Panduro og Niels Poulsen valgte for mange år siden at skifte kurs og leve af at
sejle. Deres livsstil har inspireret mange af deres gæster.
Besøg på ”wet” Boatshow Amsterdam
Den fl ydende bådudstilling er nu fl yttet ind til Amsterdams centrum. Lige over for
hovedbanegården.
70 børn og unge surfede i efterårsferien
JP Young Gun Classic i Klitmøller høstede i år den største succes i campens syv årige
historie.¨
Guiden
BÅDMARKEDET
FIND DIN BÅD HER
Havnepladsen
For mange kokke
kan gøre skade!
I marts måned efterlyste jeg en indsats fra Dansk Sejlunions side om at ”få flyttet dansk sejlsport”. Her
opfordrede jeg unionen til at skabe noget nyt – noget vi ikke har set før, noget der kunne være med til at
gøre sejlsport sexet, og noget der kan være med til at fastholde og endda måske udbygge antallet af yngre
medlemmer i sejlklubberne.
Tænk jer kære læsere – der blev lyttet, men samtidig med en høflig løftet pegefinger om, at det projekt havde man da vist arbejdet på i flere år. Fedt nok, ingen problem i det, det vigtigste for mig og Bådmagasinet er, at der nu kommer fokus på projektet ”få så flyttet dansk sejlsport”.
Ny sejlsportsliga i 2014
Dansk Sejlunions bestyrelse har besluttet at oprette en sejlsportsliga, hvor klubberne mødes hinanden mellem i sportsbåde. En tro kopi af ”Deutsche Segel-Bundesliga” som i den forgangne sæson er blevet afviklet med stor succes syd for grænsen.
Nu har der været en heftig debat på vores website www.baadmagasinet.dk om, hvilken bådtype der nu
skal sejles i, i denne sportsbådsliga. Her begynder der pludselig at være for mange kokke, og jeg sidder egentlig og tænker ”who cares”…det handler ikke om, hvad der bliver sejlet i, bare der bliver sejlet.
Jeg er bange for, nogen rundt omkring i klubberne har misforstået et eller andet. Debatten har nemlig raset
over hvilken klubbåd, sejlklubberne behøver at investere i, og her hopper kæden af. Det er jo ikke klubbåde, der skal sejles i, når vi taler om sportsbådsligaen. Her stiller unionen op med et omrejsende ”cirkus” – et setup hvor den lokale klub udelukkende skal stille med faciliteter i form af dommerbåde, mærker og frivillig hjælp. En vigtig pointe! Klubberne skal altså IKKE investere i materiel, som skal anvendes i sportsbådsligaen.
Hvis en klub vil gøre det optimalt for deres medlemmer, der ønsker at deltage i sportsbådsligaen, søger de da helt klart i retningen af den type båd, der sejles i, så medlemmer får mulighed for at træne i de pågældende både. Men har klubben f.eks. en J80, en CB66 eller en anden form for sportsbåd (med genakker,
red.) i fl åden, ja så kan medlemmer jo sagtens træne i disse både, og så deltage i sportsbådsligaen i en J70,
som vil blive stillet til rådighed til lejligheden.
Se mulighederne – ikke problemerne
Jeg kan være bange for, at for mange ”klub-kokke” gør projektet sværere at få op og fl yve. Lad nu de implicerede parter få arbejdsro, og tro på det kan lade sig gøre at ændre noget i dansk sejlsport. Se uligheder frem for problemer, og lad os så evaluere når næste sæson er historie. I skrivende stund skal de sidste brikker falde på plads ved årets klubkonference, som finder sted ultimo november. Følg med på vores website, hvad udfaldet bliver herfra, og lad os alle krydse fingre for det lykkes.
Det vil være første gang i mange årtier, der vil blive skabt noget fremadrettet. Uden at være for sortsynet kan
jeg vist godt påstå, at sejlsporten trænger til det.
Søren Øverup.