Bådmagasinet december 2013

bm12-2013 forside215px

WAYFARER:
SJOV, NEM OG BILLIG SEJLADS

Indholdsfortegnelse

 
 



 

 


 

Leder

For mange kokke kan gøre skade!

Blikfang

Årets første efterårsstorm tog rigtig godt fat.

Kort og godt

Alt godt fra bådbranchen I Ting I Personer I Nye både.

Hanseboot: God stemning

For 54. gang slog Hamborg dørene op for bådudstillingen Hanseboot.

Wayfarer: Sjov, nem og billig sejlads

Wayfarer er et alternativ til kølbåden, fordi den er lige egnet til tur- og kapsejlads.

Kørsør Havn: Orkan på tæt hold

Da stormen rasede hen over landet den 28. oktober, sad Bådmagasinets journalist på en

bådebro på Korsør Havn og så, sejl og presenninger bliver fl ået i småstykker.

Pelle P: Manden der startede bådbranchen

Enhver ny industri kræver, at den rette mand dukker op på det rette tidspunkt. I 1970

tegne en kapsejlende Volvo-designer en båd, han kaldte Maxi 77. Det ændrede alt.

Kommentar til artiklen om Pelle P

Det skulle blive så stort og fl ot, at folk med en almindelig økonomi ikke længere kunne

være med. Derfor sælges der ikke mange nye både i dag.

Din maritime julegave

Vi giver dig her vores bud på, hvad du kan lægge under juletræet.

Gør din tablet søklar

Har du en iPad eller tablet? Og en smartphone? Så kan du glæde dig. De bliver nemlig

nyttigere og bedre maritime værktøjer dag for dag.

Tarac 33: Genistreg til ægte sejlere

Den klassiske skærgårdskrydser i en opdateret version – smuk, hurtig og lethåndterbar.

Quicksilver Activ 855 Cruiser

Vi har været i Rapallo ved Middelhavet for at teste denne spændende 2014 nyhed.

Flydende sommerhus til 10 mio. kr.

Prestige 620S byder på gode sejlegenskaber og masser af plads.

Vi hjælper folk videre med deres drømme

Ann Panduro og Niels Poulsen valgte for mange år siden at skifte kurs og leve af at

sejle. Deres livsstil har inspireret mange af deres gæster.

Besøg på ”wet” Boatshow Amsterdam

Den fl ydende bådudstilling er nu fl yttet ind til Amsterdams centrum. Lige over for

hovedbanegården.

70 børn og unge surfede i efterårsferien

JP Young Gun Classic i Klitmøller høstede i år den største succes i campens syv årige

historie.¨

Guiden

BÅDMARKEDET

FIND DIN BÅD HER

Havnepladsen

 

 


 

For mange kokke

kan gøre skade!

I marts måned efterlyste jeg en indsats fra Dansk Sejlunions side om at ”få flyttet dansk sejlsport”. Her

opfordrede jeg unionen til at skabe noget nyt – noget vi ikke har set før, noget der kunne være med til at

gøre sejlsport sexet, og noget der kan være med til at fastholde og endda måske udbygge antallet af yngre

medlemmer i sejlklubberne.

Tænk jer kære læsere – der blev lyttet, men samtidig med en høflig løftet pegefinger om, at det projekt havde man da vist arbejdet på i flere år. Fedt nok, ingen problem i det, det vigtigste for mig og Bådmagasinet er, at der nu kommer fokus på projektet ”få så flyttet dansk sejlsport”.

Ny sejlsportsliga i 2014

Dansk Sejlunions bestyrelse har besluttet at oprette en sejlsportsliga, hvor klubberne mødes hinanden  mellem i sportsbåde. En tro kopi af ”Deutsche Segel-Bundesliga” som i den forgangne sæson er blevet afviklet med stor succes syd for grænsen.

Nu har der været en heftig debat på vores website www.baadmagasinet.dk om, hvilken bådtype der nu

skal sejles i, i denne sportsbådsliga. Her begynder der pludselig at være for mange kokke, og jeg sidder egentlig og tænker ”who cares”…det handler ikke om, hvad der bliver sejlet i, bare der bliver sejlet.

Jeg er bange for, nogen rundt omkring i klubberne har misforstået et eller andet. Debatten har nemlig raset

over hvilken klubbåd, sejlklubberne behøver at investere i, og her hopper kæden af. Det er jo ikke klubbåde, der skal sejles i, når vi taler om sportsbådsligaen. Her stiller unionen op med et omrejsende ”cirkus” – et setup hvor den lokale klub udelukkende skal stille med faciliteter i form af dommerbåde, mærker og frivillig hjælp. En vigtig pointe! Klubberne skal altså IKKE investere i materiel, som skal anvendes i sportsbådsligaen.

Hvis en klub vil gøre det optimalt for deres medlemmer, der ønsker at deltage i sportsbådsligaen, søger de da helt klart i retningen af den type båd, der sejles i, så medlemmer får mulighed for at træne i de pågældende både. Men har klubben f.eks. en J80, en CB66 eller en anden form for sportsbåd (med genakker,

red.) i fl åden, ja så kan medlemmer jo sagtens træne i disse både, og så deltage i sportsbådsligaen i en J70,

som vil blive stillet til rådighed til lejligheden.

Se mulighederne – ikke problemerne

Jeg kan være bange for, at for mange ”klub-kokke” gør projektet sværere at få op og fl yve. Lad nu de implicerede parter få arbejdsro, og tro på det kan lade sig gøre at ændre noget i dansk sejlsport. Se  uligheder frem for problemer, og lad os så evaluere når næste sæson er historie. I skrivende stund skal de sidste brikker falde på plads ved årets klubkonference, som finder sted ultimo november. Følg med på vores website, hvad udfaldet bliver herfra, og lad os alle krydse fingre for det lykkes.

Det vil være første gang i mange årtier, der vil blive skabt noget fremadrettet. Uden at være for sortsynet kan

jeg vist godt påstå, at sejlsporten trænger til det.

Søren Øverup.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen