Bådmagasinet maj 2013

bm05-2013 forside150pxBørn sikre på vandet?
Vi ser på Søfartsstyrelsens nye regler for skolesejlads

 
 



 

 


    

Blikfang
Ida Marie Baad og Marie Thusgaard ved årets første World Cup på Mallorca.

De nye broer i Københavns Havn
Vi har været med til orienteringsmøde om forholdene, der venter bådejerne, når broerne i Københavns Havn står færdige.

Kort og godt
Alt godt fra bådbranchen   I   Ting   I   Personer   I   Nye både.

De nye regler for skolesejlads
Vi ser på Søfartsstyrelsens nye regler for skolesejlads og sikkerhed.

Vi tester: Hanse 575
Hurtig cruising, let sejlads. Det er tyske Hanse Yachts motto for deres nye knap 57 fods flagskib, men kan det virkelig passe, at en 20 tons tung luksuscruiser er let at sejle?

Chines – effektiv design eller modedille?
Bådmagasinet spørger Juan Koumoudjian, manden bag de såkaldte ”chines”.

Flipper 760 DC: Frækt design
Båden er spændende nytænkning og kan nemt benyttes til en overnatning.

Havn: Slagelse satser på lystbådehavnene
Lystbådehavne giver herlighedsværdi og tiltrækker turister – og derfor investerer kommunen millioner i havnene.

Sejlerbogen: Nåede du at blive Forårsklar?
Vi bringer en checkliste, du kan bruge som hjælp.

Kend dit grej: Quick guide til forårstjek – Del II
Et forårstjek af motor, rig og grej inden den første sejltur sikrer ofte mere sejlglæde.

Sprogguide: Motoruniversets forkortelser
Alfabetisk oversigt, hvor vi forklarer, hvad mange af disse forkortelser egentlig betyder.

Med Sedov – verdens største sejlskib – Del I
Vi er taget på togt med verdens største sejlskib, den russiske firemastede bark, Sedov.

Pantry gourmet på to kogeplader
Det behøver ikke være kompliceret at lave sund og lækker mad på sejlerferien.

SAP Extreme Sailing Team
Verdens vildeste sejlersoftware.

Klassisk jubilæumsregatta i Norge
Den internationale Europe Week Classic Regatta sejles i Norge i 2014.

Køstners kommentar
Vinderen forstår at tackle modgangen konstruktivt.

OCD
Vinterlandsholdslejr.

Guiden

Bådmarkedet
Find din båd her

Havnepladsen


    

Står sejlklubber foran en brydningstid?

Med stiftelsen af Rungsted Sejlklub, som en slags ”internet-sejlklub”, er der stor risiko for, at der starter en helt ny epoke for de danske sejlklubber.

Kort fortalt er der startet en ny sejlklub i Rungsted. Den nye klub er startet af en gruppe meget aktive sejlere, der ikke længere ville være en del af de i forvejen eksisterende sejlklubber langs Øresundskysten. Klubben etableres med betaling af noget, der minder om et symbolsk kontingent på 200 kr. pr. år, og så skal der ellers bare sejles!

Nu hvor der er tale om aktive sejlere, så forventer jeg også at se disse på diverse aftenmatchbaner rundt omkring, men så er det spørgsmålet rejser sig. Hvem er det lige, der skal betale for hele det setup, de eksisterende klubber stiller op med? Dommerbåd, mærker, startpistoler og krudt, computere til registrering af resultater, præmier og meget andet? Det, som medlemmer af de eksisterende klubber betaler for at sejle en aftenmatch, står jo på ingen måde mål med udgifterne – og ingen af de eksisterende klubber kan jo opretholdet et acceptabelt aktivitetsniveau, hvis deres medlemmer ”flygter” til de nye internet-sejlklubber!

Fra forening til forretning
Den brydningstid, jeg mener, klubberne står overfor, handler om ændringen fra forening til et holdbart forretningskoncept. Inden for idrættens verden har vi set det i golfklubberne – mange af disse drives som forretningskoncepter. Alt for de betalende medlemmer, men kommer du udefra, må du til lommerne og betale greenfee. Det er måske fremtidens model? Men den model virker desværre også nedbrydende i mine øjne - eller i hvert tilfælde som en stor udfordring.

Alle de eksisterende sejlklubbers arrangementer skal så koste ét (læs billigt) for deres medlemmer, og så koste noget helt andet for dem, der ikke er medlem (læs dyrt). Hvis det blev en realitet, så ville vi få dobbelt så mange aftenmatcher på Sundet med halvt så mange deltagere! Hvor morsomt er det lige?

På bekostning af eksisterende klubber
De nye klubber, som vi helt sikkert vil se flere af, bliver en succes, hvis de kan fremvise fremgang i medlemstallet af helt nye sejlere, der ikke tidligere har tilhørt en sejlklub. Noget jeg tvivler på. Hvis de vokser på bekostning af medlemmer fra eksisterende klubber, der vil spare lidt håndøre eller flytter i protest over et eller andet i deres gamle klub, ja så er de nye klubber med til at nedbryde i stedet for at styrke.

Vi kan så sammen vente på, at de nye internet-klubber ad åre bliver store nok til selv at løfte ungdomsarbejdet, sejlerskolen, aftenmatcherne og afviklingen af alt andet, hvad de traditionelle klubber står for, da deres eksistensgrundlag langsomt smuldre i denne brydningstid.

Bådmagasinet vil i næste udgave bringe et stort interview med en af stifterne af Rungsted Sejlklub, og vi taler med Dansk Sejlunion for at få deres vurdering af den brydningstid, som jeg ser, de danske sejlklubber står overfor. Indtil da go’ tur på vandet - for årets første tur er lige om hjørnet, jubii.

Søren Øverup







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen