Scan-kap 99:
Ægte sejlglæde
OL London 2012
14 sider med alt om OL i Weymouth.
Både for enhver: Scan-kap 99
Den slanke 35 årige Scan-kap 99 er stadig en populær tur- og kapsejler.
Nyheder
Småt er godt – ting – personer og alt godt fra bådbranchen.
Bavaria 39 Sport: Muskuløs solskinscruiser
Den nye Bavaria 39 Sport er en åben og sporty familiecruiser. Vi har testsejlet den.
Faaborg Havn: Plads til alle
Faaborg Havn skal kunne favne alle slags brugere.
Nordisk Bådtest i Oslofjorden
• Askeladden C 62 Crossbow
• Buster LX Pro
• Galia 650 WA
• Pioner 14 Activ
• Quick Silver Activ 505- 605
• Uttern S62
Bådudstillinger i Europa
Vi har samlet en oversigt over de største bådudstillinger i Europa det næste halve år.
Bevar kystkulturen vel
Kystkulturen er under pres fra byggematadorer og alt for få midler til skibsbevaring.
Nye både
Småt er godt – ting – personer og alt godt fra bådbranchen.
Sejl & Studér i Vejle: En vej for nye sejlere
Studerende i Vejle-området har et unikt tilbud: Kom ned i sejlklubben og sejl Match 28.
Targa 44: Targa flagskib som luksus TAXI
Vejrø i Smålandsfarvandet har fået den første Targa 44 taxi-båd.
Comeback for vandscooteren
Myndighederne har forsøgt at forbyde den, men nye regler varsler et comeback.
Dragon Gold Cup 2016
Gold Cup for Drager i Hornbæk i 2016 er en overraskelse. Læs mere om stævnet.
RS 900:Kvindernes svar på 49’eren?
Tre topsejlere prøvesejler den olympiske skiffkandidat fra RS.
Opti
Barndom VS OL.
OCD
Sol, varme, let vind og store oplevelser.
Guiden
Bådmarkedet
Havnepladsen
Ingen tid at spilde
OL i London er særdeles veloverstået, og jeg vil benytte lejligheden til at lykønske dansk sejlsport og naturligvis Jonas Høgh, Allan Nørregaard og Peter Lang med deres flotte OL medaljer. Hele to af slagsen til dansk sejlsport var over min forventning.
Men der var, naturligvis, har jeg mest lyst til at skrive, også både, der missede, og der vil med sikkerhed blive skiftet ud og byttet godt rundt på de sejlere, som Dansk sejlsport skal satse på frem mod Rio de Janeiro 2016. Der skal jo også findes nye talenter til de nye bådtyper, vi kommer til at opleve i fremtidig olympisk sejlads.
Året efter et OL plejer at være en form for sabbatår for de etablerede teams rundt omkring i verden. Det er her, jeg vil opfordre de danske sejlere til at udnytte deres chance. Gi’ den en skalle på træningsbanen og ved stævnerne rundt omkring i verden, så I kan prøve at se, hvordan det er at blande sig i toppen af feltet.
Det kræver erfaring at vinde. Det kræver erfaring at være forrest i feltet, og i sidste ende handler det om at turde vinde! Spørg bare Jonas Høgh-Christensen, hvilket pres der pludselig opstår, når man er med helt fremme i feltet. Det er markant anderledes end at ligge og rode rundt nede blandt kanonføden. Muligheden, for alle vores talenter kan blande sig i top ti, er bestemt tilstede. De danske sejlere har endnu engang vist, at de formår at kæmpe for medaljer til Danmark, og skal det også lykkes i Rio, er det fra i morgen, der skal kæmpes.
Tilstede, det er pengene også, eller burde være! For Dansk Sejlunion har netop offentliggjort en ny aftale med TORM Fonden for den næste fire årige periode frem mod Rio. Nu er jeg godt klar over, pengene ikke direkte hænger på træerne, men jeg vil håbe og opfordre til, man ikke laver samme fejl med at komme for sent i gang, som vi så det med kvindernes Match Race frem mod London 2012!
Paul Elvstrøm er godt nok ikke længere indehaver af titlen – den mest vindende sejler i OL sammenhæng. Den titel mistede Elvstrøm ved dette OL til britiske Ben Ainslie. Men det ændrer ikke ved, at Paul Elvstrøm altid vil fremstå som den største af disse to fantastiske sejlere. Elvstrøm opfandt og udviklede meget af det grej, vi bruger i dag og er i mine øjne stadig den største – Ben Ainslie er ”blot” den mest vindende sejler i nyere tid. Dem kommer der flere af, men der går helt sikkert noget tid!
Søren Øverup