Nye trends:
Turbådene i forandring
Blikfang
Sæsonen er i gang. Hele 60 både var på vandet ud for Hellerup
Dansk vinder af fjerde etape i VOR-game
20 årige Lucas Lier står bag den største sejr i Volvo Ocean Race Game nogensinde
Moderne cruisingdesign: Hvad sker der?
Brede numser og knækspant. Kæmpestore cockpit og rummelige agterkahytter.
Salpa 20 Granturismo: Herlig daycruiser
Salpa 20 Granturismo er en ny sjov og sporty båd, der er fræk fra for til agter.
Følg Bubber på sejlerferie
”Bubbers logbog”. Følg med på Baadmagasinet.dk når Bubber sejler på ferie.
Nyheder
Småt er godt – ting – personer og alt godt fra bådbranchen.
”Frøken Meyer”s motto: Nyd hovedretten
På turen opleves Europas velnok mest hærgede krigsområde og de snorlige vinmarker.
Bådens nye informations-central
iPad: Den er i færd med at ændre den måde vi henter information på – også i båden.
Faurby 325: Sport vs Performance
Faurby 325 er en ægte ”feel good” båd, hvor værftet tilbyder hele fire køle og tre rigge
Skræddersyet Fred 25
Nu er svenskerne på markedet med en ny og meget interessant båd for handicappede.
J/111 Piranha
Ejeren af svenske BLUR.SE har prøvesejlet den nye J/111 for Bådmagasinet
Vælg den rigtige påhængsmotor
Vi samlede seks 25 hk motorer for at teste dem.
Ny mad-serie i Bådmagasinet:
Marie om maden om bord: Langsomme stunder – i et pantry
Polaris Drabant har slået logoet fast
I 40 år har Polaris Drabants logo ”sejlet” – men nu kommer der styr på det.
Nye både
Agder Patrol 32 • Dufour 335 • Sunseeker yachts • Pioner Multi • J/70 • Vivante 55 HT
Tag med til OL i London
Bo midt i Londo om bord på Donna Wood
Sejlerbogen: Hvem gør hvad?
Man kan tale om syv positioner i en kølbåd der sejler kapsejlads. Her ser vi på hvilke.
OCD: Fire hold samlet til træning
Vinterlandsholdet, som er vinterranglistens top 30, var samlet i ”fiskelejet” Sletten.
Opti: Masser af sejlads
Igen i år har påsken budt på masser af lækker træning.
Guiden
Bådmarkedet
Mange både til salg
Havnepladsen
Som at sejle nøgen!
Som sejler er det vel nok en af de mest kærkomne perioder at nå frem til – ultimo april, primo maj. Sæsonen står for døren, og man kan snart ikke vente med at komme på vandet. I skrivende stund har jeg kun sporadisk været ude at sejle på rejser i udlandet, herhjemme når jeg lige en enkelt aftenmatch inden bladet er på gaden, tror i jeg glæder mig? – Selvom vi oplevede en noget kold påske, er jeg sikker på vi ser rigtig mange både blive søsat, inden for ganske kort tid.
I denne maj udgave følger vi op på sidste måneds artikel med fokus på de forandringer vores turbåde gennemgår for tiden. Jeg oplever faktisk, at netop de seneste par år er der virkelig sket noget i den gode retning. Værfterne har fokus på at gøre livet til søs mere komfortabelt, det skal være lettere og mere bekvemt at sejle - og i det hele taget mere ”easy going”. Lad os få mere af den slags. Alt hvad der fremmer sejlsporten er velkomment i min optik. Du får naturligvis 80 andre sider med læsestof, men blandt de lidt anderledes artikler finder du et sjovt lille interview.
En ganske ung dansker vandt faktisk en elektronisk etape i Volvo Ocean Race, foran 189.000 deltagere. Øhh, den lader vi lige stå et øjeblik, 189.000 modstandere - sejt gået. Men når tanken så lige netop falder på Volvo Ocean Race, så må jeg nok er kende at flåden ligger noget underdrejet på den sydlige halvkugle. Den seneste etape fra Auckland til Brasilien, gennem det berygtede sydlige ishav, rundt om Kap Horn, blev kun gennemført af én båd uden havarier (Puma, red.). To både kom humpende i mål, (Telefonica & Groupama, red.) resten var mere eller mindre udgået med mastehavarier og skrogskader. Man tænker endnu engang, hvorfor laves de både ikke så de kan holde? Så længe de bare er ens, skal de som minimum kunne klarer sådan en jordomsejling. Ved forrige Volvo Ocean Race, var det kølene der drillede sejlerne! Nu falder masterne ned om ørene, hvis ikke lige det er skroget der delaminere, så bådene er ved at synke! Hvordan mon ordet sikkerhed står beskrevet i deres ”klasseregler”?
Og netop sikkerhed er skrevet før, og det vil blive skrevet igen og igen og igen! Husk nu den godkendte redningsvest næste – og hver gang, i tager på havet. Jeg mindes denne prædiken år efter år, men det kan ikke indskærpes nok. Sikkerhed kommer i første række, og det er ikke så svært. Når man først har vænnet sig til at sejle med vest, kan man faktisk slet ikke undvære den. Uden vest føles det for mig som at sejle nøgen!
Med ønske om en rigtig god og sikker sæson start samt læselyst, ses vi om en måneds tid.
Søren Øverup