Dehler 41:
Hurtig og veldisponeret
Blikfang
Både i Bella 2012
Vi ser på nyheder, taler med bådbranchen og besøgende på udstillingen i Bella Center.
Udlejning eller leje af privat båd
Kender du risikoen? Og det er ikke sikkert forsikringen dækker en evt. skade.
Sejlerskolen – et nyt netværk
I Kalundborg lærer nye og gamle medlemmer hinanden at kende i sejlerskolen.
Dehler 41 ligger godt i hånden
Herlig sejltur med den nye hurtige og veldisponerede Dehler 41.
Nyheder
Vi omtaler håndfri bluetooth, tætning til evt. huller i skroget, nye fortøjninger mv.
Tre nye Ryds F528 – Sport, WA og Duo
Bygget over samme skrog og med kvindeligt touch.
Skift landstrømmen ud med grøn energi
Solceller, vindgenerator og LED-lamper gør båden selvforsynende med grøn el.
Askeladden P80
Søstærk og velegnet til fiskeri samt tur med familien. Den har op til seks køjepladser.
Faaborg-Krakow
Sejl til Polen på tre uger og besøg de historiske områder.
Nye både
Bl.a. den spændende Bavaria 46 Vision med en masse super lækkert udstyr.
35 rå fod fra Elan
Elan tager skridtet fuldt ud og laver en ægte racer – eller næsten ...
Dynamic 37 er stadig en moderne cruiser
Familiebåden ”Christin” har fået moderne rig og mere sejl til let vind.
70.000 både fra Yamarin
Værftet fylder 40 år og eksporterer i dag 70 % af produktionen.
Iker & Xabi bedst i Volvo Ocean
Warrer/Kirketerps modstandere i kampen om OL-guld er nu verdens bedste.
Vægt er måske det vigtigste for bådens fart
Hvorfor er nye performance-både så tungere end gamle? Her er forklaringen.
Tips fra Sejlerbogen: De tre zoner
At kunne håndtere båden er første skridt, hvis man vil vinde en kapsejlads.
Opti
Bliv allerede nu klar til forårets første kapsejlader.
OCD
Sikre og glade farver på vandet.
Guiden
Bådmarkedet
Mange både til salg
Havnepladsen
Porsche med kummefryser
Jeg har fået anledning til at være gæsteskribent på månedens lederplads. Årsagen er, at vi denne måned ta’r hul på et emne, som kræver en forklaring. Både som journalist og lidenskabelig sejler har jeg nemlig lagt mærke til to tendenser, to udviklingslinjer, som kolliderer. Det vil jeg rigtig gerne kaste lys over og diskutere. Både med de professionelle aktører, som præger udviklingen, og med jer sejlere.
Jeg har prøvesejlet rigtig mange både de senere år. Mange af dem er rettet mod turmarkedet, men endnu flere af dem jeg har mødt er af typen ”performance-cruiser”. Inden for det segment er der dukket en del modeller op, som markedsføres som værende meget performance-orienterede.
Disse modeller designes og bygges frækkere og frækkere – de udstyres med bovspryd i kulfiber, brede agterskibe og ofte med dobbelte ror. Både linjer, rig og udstyr er sat op til høj fart inspireret af kapsejladsbåde som Open 60 og VO70. Det er både som er designet og bygget til at kunne overskride sin teoretiske skroghastighed – dvs. surfe/plane relativt let. Kan de ikke det, så leverer de ikke den vare, deres design lægger op til.
Men sideløbende med de nye, frække performance-linjer er der en anden tendens på spil: Et massivt og stadig øgende krav om hjemlig komfort, også i vores både. Æstetiske detaljer, marginale komfortforbedringer, installationer der letter håndtering – alt sammen ting som øger vægten.
Selvfølgelig skal også de nye, meget performance-orienterede både have faciliteter under dæk, som gør dem anvendelige til tursejlads. Ellers bliver brugsområdet for snævert. Men problemet er, at performance-både, som designes til høj fart, er meget vægtfølsomme, hvis de ellers skal indfri sit potentiale. Derfor er det et stort problem, når også den bådtype omfattes af krav om stort set samme komfortniveau og samme mængde detaljer som de rene cruisingbåde. Det er for nu at spidsformulere det, som at installere kummefryser og samtalekøkken i en Porsche.
I vores artikel om emnet taler vi med Niels Jeppesen fra X-Yachts og Tom Humphreys fra Humphreys Yacht Design – designere der har præget udviklingen, og som har stået bag flere af de modeller vi taler om. De forklarer hvilke overvejelser de står med.
Sagen er i korte træk at markedskræfterne styrer. Værfterne bygger de både de kan sælge. Sejlerne får hvad de beder om. Og de tror tilsyneladende, at de kan få alt i én båd. Det er ganske enkelt ikke sandt. Så månedens artikel er ment som en wake-up call: Du må vælge. Fravalget behøver ikke at være stort eller dramatisk. Vi må bare leve lidt enklere om bord, hvis vores moderne performance-både skal levere varen. Og måske gør det ikke turen dårligere?
Til værfterne retter jeg også et ønske: Vis vejen, find innovative løsninger, vær modige. Folk ved ikke altid hvad de vil have, før de får det. Det er den professionelles ansvar at vise vej. Det er nemlig rigtig ærgerligt, at de nye, superfede performance-designs ikke får lov at indfri sit potentiale.
Øyvind Bordal