"Turbocle-roret" er udviklet af Composite Craft, til brug i joller. Ideen er vistnok ikke ny - men forskning på jolleroret her tyder på meget interessante værdier. Drag, eller modstand, reduceres med 32 %. Lift (rorets bidrag til fremdrift ved en vis vinkel på vandstrømmen) øger med 8%. Og den vinkel hvor roret staller, dvs. mister sin laminære vandstrøm og dermed effekt, øger med 40 %.
Imponerende svingradius
Det er det engelske sejlersite Sailweb som bringer nyheden, efter at roret for nyligt blev præsenteret på en messe for jollesejlere i England. Pukkelhvalen, som har inspireret det meget påfaldende design, kan præstere en imponerende svingradius, og det er dette som har fået forskere til at interessere sig for den savtannede front.
Kanaler af hurtigt strømmende vand
Hvordan det virker? Den helt korte version er, at den savtannede front skaber kanaler af vand der strømmer hurtigere over rorets overflade. Det fastholder og øger rorets greb ved større angrebsvinkler, især ved lave hastigheder. Om vi vil se yderligere forsøg, også på større både, må tiden vise.