Hvorfor gjorde I det ikke for 40 år siden?

Planen er at sæsonen 2013 bliver brugt til en gradvis samkøring frem mod 1. august, hvor det hele bliver en stor fælles afdeling for alle unge i lokalområdet. Det betyder, at alle unge fra de små i optimisterne over diverse joller, Yngling, J80 skal sejle under samme organisatoriske "hat".

Alle aktiviteter, der laves for klubbernes unge medlemmer på tværs af de normale træningsgrupper og alle aktiviteter, der laves for lokalområdet børn og unge i 2013, arrangeres fremadrettet af det fælles KDY/SKS ungdomscenter.

Det er endvidere planen at ordningen skal administreres af SKS og deres sekretær Jan Schlüter. Match Race og OL-sejleren Susanne Boidin skal står i spidsen for centeret. Der nedsættes et fælles ungdomsudvalg med repræsentanter for begge klubber. Samme model som de to klubber allerede har inden for VIP sejlads. Aftalen konfirmeres af de to bestyrelser netop i disse minutter (mellem kl. 16.30-17.00, red.), og der er en risiko for, at projektet endnu engang skydes til hjørne.

Ann Marie Mohr, KDY´s Ungdomschef, siger: "Vi glæder os til at kunne tilbyde et fantastisk sejlermiljø i Skovshoved, hvor der ikke er grænser for, hvilke muligheder vi kan give medlemmerne i begge klubber".

I forbindelse med den nye aftale overgår Christian Rasmussen, der indtil nu har været juniorleder i KDY, til Widex Kraftcenter Øst. Dog vil der være en overgangsfase, hvor Christian har to kasketter.

christian rasmussen

Christian Rasmussen skal til at have sin faste gang i Widex Kraftcenter Øst

Fælles indsats

Med offentliggøres af det nye fælles ungdomscenter må imødeses en voldsom omgang skrigen og råben, hvor mange på Øresund vil mene, at det er dødsstødet til SKS. Mange vil mene, at KDY er i gang med at opsluge SKS som selvstændig sejlklub. Men ifølge Anne Marie Mohr og formand i SKS Ulrik Haumann er det fuldkommen skudt ved siden af. Sammenlægning er alene et udtryk for at følge med de tendenser, der er i ungdomsarbejdet.

Der skal bruges stadig flere ressourcer for at lokke de unge på vandet - og især at fastholde dem i sejlsporten. Omkostningerne er enorme, og selv om ungdomsarbejdet får kommunale tilskud, er det betragtelige beløb, moderklubberne må skyde i ungdommen år efter år. Desværre er det ofte gode spildte penge, for når de unge forsvinder ud af sejlsporten – forsvinder de også ud af sejlklubbernes medlemsrækker. Derfor er det vigtig at kunne fastholde interesse gennem aldersrelaterede tilbud og et stærkt socialt samvær.

Uddannelse og fritidsarbejde kan være stopklods

Fastholdelse er nøgleordet for den mulige succes blandt de unge. Lige så meget de elsker livet på havnen og kammeratskabet på vandet, er unge voldsomt hængt op i dagligdagen. Uddannelse og fritidsarbejde er ofte faktorer, der er stopklodser for de unge, når de er blevet lidt ældre. Ikke fordi de ikke gerne vil ned at sejle, men tiden er en knaphedsfaktor. Det skaber problemer med at skaffe fører nok, så KDY Ungdom har set sig nødsaget til at indfører lønnede førere. For indlæringen er det enormt vigtigt, at det er den samme fører de unge møder hver gang.

I det nye fælles ungdomscenter kan de unge kan vælge frit efter temperament og talent. Er det kapsejlads eller det sociale der trækker? Når de unge viser interesse, er mantraen, Tag en kammerat - gerne flere med ned på Skovshoved havn. Alene ved at få mange små fællesskaber kan vi holde de unge inde i sporten.

Personligheder og egoer

Spørgsmålet i overskriften: "Hvorfor gjorde I det ikke for 40 år siden?", er desværre ret enkel at svare på. Personligheder og store egoer i begge sejlklubber, der har drevet udviklingen i hver sin retning. Hele tiden til skade for de unge og deres udviklingsmuligheder, men heldigvis kan økonomi og fornuft få selv de største egoer til at samarbejde.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen