Danboat anfører at salgsvolumen til det danske marked for 2013 for nye både vil blive halveret fra 20.000.000 kr. til 10.000.000 kr. og at dette vil koste 10-15 arbejdspladser. Afgiften vil desuden medføre, at frafaldet af sejlere vil stige kraftigt, hvilket vil betyde endnu flere tomme pladser i havnene, som igen betyder lavere aktivitet og dårligere økonomi i landets kommuner.
Hvis en ny lystbåd i dag koster omkring 800.000 kr. stykket, er der jo reelt ikke noget maritimt ny salg af lystbåde i dag. Brugtbåd salget har det heller ikke for godt, priserne er i hvert fald lave. Udfordringen er, at Holger K. Nielsen ikke tror på tallene, slet ikke med baggrund i afgiftsstigningen.
Når fritidsfartøjsejlere pålægges at bidrage til de maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester, skyldes det, at fritidsfartøjer er den største brugergruppe af de maritime nødsystemer. Ifølge Forsvarsministeriets årsrapporter er over 60 procent af de egentlige redningsoperationer i dansk farvand fritidsrelateret.
Men igen roder skatteministeren rundt i begreberne, for hvad dækker "fritidsrelateret" reelt over? Det er altså både Lystsejlere med kaskoforsikring, lystsejlere uden kaskoforsikring, men med ansvarsforsikring, lystsejlere uden nogen form for forsikring, organiserede kajak og kanoroere, havkajakker, skydepramme, lystfiskere, surf folket og luftmadrasser – ikke at forglemme. Men i Skatteministerens objektiv er det et fedt, også selv om kun en lille gruppe er udset til at betale hele udgiften – dem med en kaskoforsikring. Som det fremgår af lovforslaget, har regeringen valgt at sikre et provenu gennem en forhøjelse af en afgift på fritidsfartøjsforsikringer – men kun dem der også har en kasko.
Jamen, så kan Holger K. Nielsen heller ikke regne. For hvis fritidssegmentet står for 60 % af alle nødopkaldene, hvorfor skal denne gruppe så betale 100 % af udgiften? Svaret er lige for, Holger K. Nielsen kan ikke få erhvervsflåden til at betale noget som helst, så aben ender altså hos os fritidssejlere.
Men, reelt brandbeskatter Holger K. Nielsen kun 20.000 sejlerfamilier. Regnestykket er enkelt, det forudsættes at det gennemsnitlige provenu årligt stiger med 1.940 kr. Det skulle give et yderligere provenu på 40 millioner kroner, hvorfor skal resten ikke bidrage? Måske stemmer de på SF, Socialdemokraterne, de radikale eller på Facebook med Johanne Schmidt Nielsen?
Holger K. Nielsen ændrer for 3 gang forklaring, for nu skal stigningen ikke gå til Lyngby Radio, men til SOK og finansiere driften af det maritime nødsystem. Denne drift vil fra 1. januar 2014 blive udført af Forsvarsministeriet, som så har hele opgaven vedrørende driften af de maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester i Danmark. Uanset om de kommer fra skibe med VHF, fra en mobiltelefon eller andre kommunikationsmetoder.
Jamen, så skal et mindretal betale for flertallet – for en ydelse der er gratis i resten af verden. Til næste Finanslov, skal forsvaret spare penge og vil formentlig holde det maritime nødsystem lukket om at natten og i weekenderne?
Tilbage til mit spørgsmål i overskriften: "Hvor kan jeg købe en fritidsfartøjsforsikring?". Ja det kan du ikke for begrebet findes ikke rigtig, men viser at Holger K. Nielsen overhovedet ikke ved, hvad han taler om. For hele præmissen i lovforslaget er åbenlyst, at skatteministeren tror at alle os, der bruger vores fritid til søs skal have en sådan fritidsfartøjsforsikring? Men det er jo ikke tilfældet, der er ligget et stort stykke pædagogisk oplysningsarbejde forude. Er det formanden for Dansk Sejlunion, Hans Natorp, der tager Holger K. Nielsen i skole?