Afgiftsagen: Politisk håndværk som må betegnes som makværk

 

Skatteminister Holger K. Nielsen er sendt i byen med markant forkerte tal, og i TV2 Nyheder viser politisk ordfører, Jesper Petersen, - ligeledes fra regeringspartiet SF – at han ikke aner hvad han taler om.

Først politisk ordfører fra SF, Jesper Petersen der i TV2 Nyhederne, den 22. november påstår at 60 % af alle maritime redningstiltag er rettet mod lystsejlerne. Tjekkede han selv de offentlige tilgængelige statistikker, vil han se, at vi snakker maksimal 13 – 15 %. Hvor mange af disse lystbåde, der så er kaskoforsikrede, er et åbent spørgsmål?

Problemet er bare, at det handler denne 34 % hovsa stigning i Finansloven slet ikke om!

TDC's underskud på Lyngby Radio

Sandheden er at pengene går direkte i TDC pengekasse, og bruges til daglig drift af Lyngby Radio. TDC har afkrævet staten betaling af driften, efter de overtog Lyngby Radio, da den blev privatiseret, og at TDC har fået et påbud fra EU om ikke at trække tabet fra i regnskabet, og vupti - ingen kvaler, Staten (læs os sejlere, red.) betaler!

Isoleret set ikke urimeligt, men ingen politikere har endnu givet svar på, hvorfor et mindretal af danske lystsejlere skal betale for en ydelse – de færreste nok bruger?

Hvorfor skal den arbejdssøgende sejler i TV2 indslaget, betale hele driften af Lyngby Radio, som erhvervstrafikken så bruger – ganske gratis?

Sat på spidsen skal de mange millioner kroner som danske sejlere og sejlklubber betaler i skat, af deres flydende materiel, bidrage til driften af Lyngby Radio.

Læs også: Regeringen vil hæve forsikringsafgiften

Seriøst set, kender jeg ikke mange optimistledere, der bruger Lyngby Radio i ungdomsarbejdet. De mange frivillige ledere, der bruger deres fritid i børn, unge og handicap arbejdet, kan fremover se mulighederne blive økonomisk markant forringet, fordi Mærsk, og hele handelsflåden bruger Lyngby Radio ganske gratis.

Er det nu SF politik, at Holger K. Nielsen hjælper Mærsk til gratis radiotelefoni i danske farvande? Det er i hvert fald nye politiske toner fra regeringen.

Frem med regnemaskinen Holger

Holger K. Nielsen optræder også i medierne, hvor han demonstrere, at han ikke aner hvad han taler om.

Igen og igen fortæller skatteministeren, at gennemsnitsværdien af en lystbåd er ca. 175.000 kr. Fakta er, at hvis lystbåden også har en kaskoforsikring, så er værdien op til 4 gange højere. Alt efter hvor du spørger, ligger vurderingen et sted mellem 350.000 og små 600.000 kr.

Så din sejlsport bliver ikke "bare" 50 kr. dyrere hver måned, men et sted mellem 1.200 og 2.000 kr. dyrere, vel at bemærke årligt – ikke bare i 2013, men hvert eneste år, til du opgiver sejlsporten. Og her vil jeg da også gerne påpege at der jo trods alt er tale om nettokroner, penge du HAR betalt skat af en gang, du skal altså tjene minimum det dobbelte!

Det værste er, at politikere fremkommer med forkerte tal i forslaget til Finansloven, de fortæller heller ikke sandheden om, hvad stigningen skal bruges til. Det værste er også, at ingen politikere eller embedsmand, endnu har forklaret, hvad det årlige provenu på 115 millioner kroner, de seneste mange år er brugt til? I hvert fald ikke nogen aktiviteter, der har gavnet sejlerne eller klubberne.

"Solidaritet" er noget regeringspartierne gerne taler om, men i denne sag er den ikke eksisterende. Alle sejlklubber med børn, unge og handicap arbejde, skal sammen med maksimal 20.000 sejlerfamilier betale for alle der bruger fritiden til søs.

Læs også: Anders Samulense: "Det er skandaløst..."

Forslaget tvinger mange sejlerfamilier ud i et økonomisk morads, simpelthen fordi de ikke længere har råd til kaskoforsikringen på deres båd. Det betyder i virkelighedens verden, at de tvingens ud i at spille hasard med den værdi, båden repræsenterer for dem.

Det vil også ramme dig, hvis en af disse sejlere uden kaskoforsikring uheldigvis skulle komme til at skade dig og din båd. Desværre er en maritim ansvarsforsikring langt fra dækkende, noget ikke engang de fleste sejlere er klar over. En ansvarsforsikring til søs dækker markant anderledes end den type vi kender fra en bils ansvarsforsikring, hvor det er færdselsloven der træder i kraft. Det bragte Bådmagasinet en artikel om i vores juni 2012 udgave som kan købes i elektronisk version her.

Annette Vilhelmsen (SF) kan også sende regninger

Nu når vi er i SF verden, og deres forvaltning af vores penge, kan vi lige slutte med den nye Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen.

Hun er også søfartens minister, og som en af hendes første gerninger, indførte hun den nye årlige 800 kr. afgift for at stå i Skibsregisteret. En ny afgift - igen hvert år. 

Så har du lån i båden, skal du både betale 1.34 % i afgift af din forsikringssum og 800 kr. i afgift, for at banken kan have pant i skibet.

Prøv lige og udregn beskatningen pr. sejltur, hvis du ellers tør?

Har du en gennemsnits båd, med lån og kaskoforsikring så husk når du fremover smider fortøjningerne, kan du hver gang sende en venlig hilsen til Holger K. Nielsen og Annette Vilhelmsen, sammen med 250 kr. – altså efter skat.

Husk at tænde for Lyngby Radio, det er "din" radio, du betaler i hvert fald for driften.

Nu har vi igen kunne bevise hvor galt det står til med sandheden i dansk politik. Gad vide hvor mange andre punkter i Finansloven, der snart vedtages på et lige så mangelfuldt og forkert beslutningsgrundlag?

Jeg må desværre gentage mig selv: Som dansker og afhængig af vores folketingspolitikere kan jeg godt dybt bekymret.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen