På Bådmagasinet har vi egentlig aldrig været i tvivl, men det er dejligt at blive bekræftet af tredjepart. Magasiner lever deres eget liv i en medie verden, der i den grad er under forandring.
Forleden skrev Markedsføring.dk om et nyt studie, hvor mediebureauet Mindshare fortæller, at magasiner undervurderes i den kommercielle kommunikation.
Ved rigtige valg af magasiner er ROI (return of investment, red.) meget større end i tv, online og dagblade skriver de på Markedsføring.dk
Det er nok et partindlæg i diskussionen om virksomheders medievalg, men ikke desto mindre et interessant partsindlæg. Og det er britiske PPA (Professional Publishers Association), der har bedt Mindshare analysere værdien af annoncering i magasiner.
Bedst ROI
Det korte svar er, at hvis man trækker magasiner ud af print-gruppen som helhed, skaber den velvalgte magasinannoncering en betydeligt højere gennemsnitlig ROI end tv, aviser og onlinemedier.
Helt konkret viser studiet, at i flere tilfælde kunne annoncørerne fordoble investeringen i magasiner, før ROI faldt til samme niveau som tv-annoncering. Det overraskede naturligvis alle involverede:
"Det første vi gjorde var at isolere magasiner i forhold til den øvrige printgruppe, herunder dagblade, for at se, om magasiner har andre funktioner og kvaliteter inden for en given kampagne", siger Jim Jarrett, business director of intelligence i Mindshare's britiske operation:
"Det næste vi gjorde var at kvantificere, at magasiner ikke kun leverer ROI med det samme til alle målgrupper. Der er en ekstra værdi over tid ved at annoncere i magasiner, og vi har opgjort den værdi til 19%. Bruger annoncører magasiner rigtigt, får de flere penge ned på bundlinjen uden at øge marketingbudgettet".
Læs hele artiklen på markedsføring.dk her. – eller hele den britiske artikel her