Vil sænke promillegrænsen til søs

En kølig øl om bord til frokosten kan snart være fortid, hvis et forslag fra Nordisk Råd vedtages af det danske Folketing. I dag må man højst have en promille på 0,5, men vedtages Nordisk Råds forslag sænkes promillegrænsen til søs til 0,2. Det er Nordisk Råds intension, at forslaget skal vedtages i alle nordiske lande, så der er ens lovgivning på området.

Den nuværende lovgivning på området trådte i kraft i april 2006. Flere gange i sejlsæsonen patruljerer Søpolitiet, hvor både tjekkes for sikkerhedsudstyr, førerens duelighedsbevis og alkoholpromille. Strafferammen for spiritussejlads er på linje med de straffe som gælder for spirituskørsel.

Læs også: Politikontrol af lystsejlere

Det skal dog understreges, at promillegrænsen ikke gælder, når skibet ligger fortøjret i havn eller på sikker ankerplads. Nordisk Råds forslag skal først godkendes af de respektive landes regeringer, før en nedsættelse af promillegrænsen i Norden kan træde i kraft.

Hvad kontrollere Søpolitiet?

Dansk Søpoliti fører kontrol med lystsejlere, speedbåde, vandscootere, jetski og andre fartøjer i de danske farvande. Men hvordan er reglerne lige?

  • Man skal medbringe redningsveste svarende til det antal personer, der er om bord, og de skal passe vægt og størrelsesmæssigt til den enkelte. Gør man ikke det, udløser det en bøde per manglende vest. Bødens størrelse er på 600 kroner per vest.

     

  • Højeste tilladte alkoholpromille for speedbådsførere er 0,5 (Der er ingen for sejlbåde). Politiet har et alkometer med om bord og sejler sigtede personer i land, hvor en læge tager en blodprøve. For andre sejlere gælder, at de ikke må drikke mere, end at de er i stand til at føre deres fartøj på betryggende måde. Overtrædelse af alkoholpromillen kan medfører hård straf (meget høje bøder og fængsel) samt frakendelse af retten til at sejle.

     

  • Speedbådsføreren skal som et minimum have et speedbådscertifikat.

     

  • Føreren skal som et minimum have et speedbådscertifikat.

     

  • Fartbegrænsningerne skal overholdes, disse variere fra område og havne.






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen