Det top-moderne og succesrige værft, Robbe & Berking Classics, ejes af en sølvbestik-virksomhed af samme navn og med sejlsports-entusiasten Oliver Berking for bordenden. På bare fem år er det lykkedes værftet at fylde hallerne på havnen med ordrer på nybygninger, renoveringer og vedligeholdelse af klassiske både i træ. Et faktum som danske værfter, der bejler til samme kundekreds, nok vil kikke lidt misundeligt til. Her siges forskellen i lønniveauet at være en hel del af forklaringen.
5 stk. på 12 meter (måleregel)
De fem 12-metere? Helt til bagbord ses stævnen af værftets første ordre, en totalrenovering af Spinx, bygget hos legendariske Abeking & Rasmussen. Bagest i midten af billedet ses hele den danske flåde af 12-metere, det vil sige Vanity V (bygget hos Fife i Skotland i 1936) og Thea (Johan Anker, Norge 1918).
I forgrunden stikker den flotte, blanklakerede Anitra (1928) fordækket frem. Den er også bygget hos Abeking & Rasmussen, men til en kunde i USA. For små ti år siden kom den tilbage til Europa og blev totalrenoveret. I dag hører den hjemme ved Bodensøen.
Ny replika 12'er
Den femte 12-meter? Ja, den er en sensation, og endnu kan den skues i form af træskelettet yderst til styrbord i billedet. Båden er den legendariske norske værftsejer og konstruktør Johan Ankers sidste 12-meter konstruktion, hans ultimative mesterstykke. Båden blev tegnet som konstruktion nummer 434 i 1939, året før Johan Anker døde. På grund af krigen blev båden aldrig bygget. Det sker nu og efter de originale tegninger. Lige nu er bådens stålspanter rejst, og et større parti mahogni ligger klar til at forme fribordet. Kunden? Diskretion er en af værftets dyder, men det vil oplyse, at det er til en skandinav, der i forvejen ejer eksklusive sejlbåde.
Robbe & Berking-værftet havde i weekenden besøg af medlemmer af støtteforeningen bag Danmarks Museum for Lystsejlads ved Valdemars Slot på Tåsinge.
Jo, der var øjenfryd i fuld skala for folk med interesse i klassiske fartøjer...