"Vandet ud for København er jo blevet opfyldt utallige gange, men denne er alligevel særlig. Det er formentligt den største enkeltopfyldning i Københavns historie og en kæmpe ingeniørmæssig bedrift. Vi kommer ikke kun til at ændre Københavns geografi, men hele byens mulighed for at vokse og udvikle sig," siger Jens Kramer Mikkelsen, adm. direktør i By & Havn.
Opfyldningen foregår ved, at entreprenørerne starter med at indramme det kommende areal. Omkredsen kommer til at bestå af store jernvægge, der bankes ned i havbunden (spunsvægge) og af en stenindfatning mod nordvest. Når omkredsen er bygget, kan den modtage overskudsjorden fra nogle af Københavns andre store anlægsopgaver, blandt andet fra anlægget af Cityringen og Nordhavnsvejen.
Selve byggeriet af rammen kommer til at tage to år, mens selve opfyldningen først er færdig i ca. 2022.
Arbejdet med spunsvæggene er i fuld gang. Foto: Per Heegaard.
København bliver 1 % større
Den nye opfyldning bliver på i alt 100 hektar. På det areal kan Rådhuspladsen i København ligge 41 gange, og faktisk bliver Københavns Kommune 1 % større arealmæssigt ved opfyldningen.
Den nye krydstogtskaj tager afsæt i det eksisterende område i Nordhavnen og strækker sig ca. 800 meter ud i Øresund. Den bruger dermed også lidt af det nye land. Hele kajen bliver op til 1.100 meter lang og det er planen, at den nye kaj skal tages i brug i maj 2013. Langs kajen kommer der terminalbygninger fra 2014. Anlægget af den nye krydstogtskaj gør det muligt for krydstogtskibene at lægge til uden for Indre Nordhavn, som i stedet skal bruges til byudvikling. Der vil dog fortsat lægge krydstogtskibe til langs Nordre Toldbod og Langelinie.