Ny KDY formand er ikke bange for at stikke næsen frem

Grundet klubbens rotationsregler, skulle Flemming Ipsen først en tur ud på udskiftningsbænken. I 2010 havde Flemming Ipsen siddet de maksimale 6 år, først 3 år som kasserer og siden 3 år som næstformand.

Nu er det de selv samme rotationsregler, der kræver at KDY igen vælger ny formand. Her er Flemming Ipsen selvskrevet. Flemming Ipsen har stor veneration for klubben, og går til opgaven med ydmyghed og ærefrygt. Den nye formand har en livslang karriere, under den 7 takkede stjerne på Esplanaden og masser af lyseblåt blod i årene. Så grundindstillingen er klar, sammen med den øvrige bestyrelse og den daglige direktion skal der udvises en solid arbejdsindsats, og skabes en række markante resultater. Alt sammen til gavn for KDY og dens medlemmer.

Ingen valgløfter
Trods flere forsøg, er det umuligt at få bare en lille bitte bombastisk udmelding om fremtiden. Forsøget afvises med et høfligt: "Mange års erfaringer med valgløfter, så duer det ikke og virker utroværdigt." Da det kun er formanden, der udpeges direkte på selve generalforsamlingen, skal den nye bestyrelse først konstituere sig og derefter sammen lægge linjen for de næste 4 år. Det sker lørdag den 17. december - her må læseren nok heller ikke forvente de store overraskelser. Navnekabalen er allerede lagt i faste rammer, men før dette meldes ud, så skal det formelle på plads.

Der kom 3 nye navne ind i KDY´s bestyrelse, alle sammen "voksne" KDY-medlemmer, der på hver sit felt gør en forskel. Geografisk dækker de hver sin Øresunds havn, alle med dyb kommitment på den fælles opgave. Skabe resultater og få fremgang i KDY.

De nye medlemmer er: Peter Allan Andersen fra Skovshoved, Claes Rechnitzer fra Vedbæk og den nok mere ukendte Peter Frederiksen, X-42 sejler og fra Tuborg. Sammen med den siddende bestyrelse bliver det et yderst kompetent ledelsesteam, der ikke er bange for at stikke næsen frem – og udvise handlekraftighed.

{redstone}Var gave på 3 mio. nødvendig?
Spørgsmålet er nu: Var det også nødvendigt med indsamlingen af de 3 millioner kroner, blandt KDY´s gode venner i 2010? Overskuddet i 2011 er jo på 3,25 million kroner?

Flemming Ipsen: "Jo, det var nødvendigt – for der var opstået et livstruende økonomisk efterslæb på 2.2 million kroner fra tidligere år og 1.0 million kroner fra regnskabsåret 2010. Dengang de økonomiske skeletter væltede ud, måtte den daværende bestyrelse erkende, at situationen var livstruende for klubben. Ikke bare var det økonomiske hul stort, men hvis der ikke var udvist en ansvarlig og hurtig handling, havde det også været direkte faretruende for klubbens fortsatte eksistens."

For Flemming Ipsen er det vigtig at pointerer at ingen i den dengang siddende bestyrelse, kan fraskrive sig ansvaret for den økonomiske situation og det uvejr KDY efterfølgende kom ud i. Derfor var det også befriende, at være vidne til den massive opbakning som mange medlemmer kom med, da bestyrelse råbte: "HJÆLP".

"Det der personligt stadig slår mig allermest, var måden klubbens nødråb blev mødt med. Ingen pegede fingre. Alle som bestyrelsen henvendte sig til var gode klubstøtter, der stod med åbne arme og spurgte hvad de skulle bidrage med? Folk, der af hjertet, bød ind og hjalp KDY i en svær økonomisk situation."

"Det er enestående i dansk sejlsport. Ingen af de adspurgte beklagede sig over det kedelige faktum, at pengene skulle bruges til at lukke fortidens huller. I alle tilfælde var der tale om donationer på anselige beløb, set på det private plan. Midt i krisen var det et kolossalt plaster på såret, at bestyrelsen overfor generalforsamlingen i 2010, kunne melde ud at klubben var kommet i sikker havn. "

"Tight ship"
Så for den nye formand er det vigtigt, at KDY ikke kommer i samme økonomiske uføre igen. "Tight ship", som Flemming Ipsen selv udtrykker det. Andre ville nok sige: "Stramme tøjler".

Fremadrettet vil der ikke i KDY blive slået større brød op, en bageovnen kan magte. Modsat er det magtpåliggende for formanden, at det ikke går ud over udviklingen, og det forhold at KDY skal være lokomotivet i dansk sejlsport.

"Kigger vi på den selvstændige drift 2011, gav det et plus på ¼ million kr. Et flot "turn around", ingen turde håbe på. Et resultat som adm. direktør Anders Kristensen og hans dedikerede besætning, skal have stor ros for. Et resultat, der er lykkedes, uden at det er gået ud over de mange medlems aktiviteter. Jeg kan sige det åbent, uden at rose mig selv, da jeg ikke sad i bestyrelsen," slutter en fortrøstningsfuld ny formand – klar til arbejdet.

I næste nummer af "Sejlsport, februar 2012" vil Flemming Ipsen – som KDY´s formand - gennemgå strategien og tankerne for de kommende år i klubben og dansk sejlsport







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen