Afgiftssagen - Vi kæmper fortsat imod lovforslaget

Bådmagasinet har i forbindelse med afgiftssagen været i kontakt med flere politikere for at få dem til at tale sejlernes sag. Vi har blandt andet været i kontakt med Anders Samuelsen og Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance, der ligeledes synes afgiften på kaskoforsikringen til lystbåde er helt hen i vejret. Det er blevet til en del samtaler og mailudvekslinger, og vi har netop på redaktionen modtaget følgende svar fra Ole Birk Olesen, som vi vil dele med jer læsere.

Vi har tvivlet på tallene

Tak for notatet og de udredende kommentarer i forhold til tal (Vi har sendt mere retvisende tal og fakta til Ole Birk Olesen, red.). Vi har selv tvivlet på tallene, inden vi 1. behandlede lovforslaget, som Liberal Alliance også gik imod (L81). Jeg sagde således under ordførertalen:

"Så er der den her særlige ting med hensyn til kaskoforsikring og en afgift på den af lystfartøjer. Jeg synes, at vi har hørt meget sniksnak fra den her talerstol i dag. Vi har hørt sniksnak om, at Lyngby Radio, som er sådan en nødradio, der benyttes af sejlende, har brug for 37 mia. kr., som TDC nu skal have for at drive Lyngby Radio. Det mener man, at man roligt kan pålægge lystbådene, fordi man hævder, at de står for 60 pct. af redningsudrykningerne i Danmark. Det er ikke tilfældet ifølge al den sagkundskab, som vi har kunnet komme i nærheden af – og det kan man jo også sige sig selv. Hvis man ser på de danske lystbådesejlere, synes jeg, at det er oplagt, at det ikke er dem, der udgør så stor en del af de havulykker, der er i Danmark, at de står for 60 pct. af redningsaktionerne.

Læs også: Regeringen vil hæve forsikringsafgiften på lystbåde

Tag blot grupper som folk, der sejler i jolle, folk der surfer, tyskere der er på ferie ved Vesterhavet og driver ud på en luftmadras, fritidsfiskere, erhvervsfiskere, erhvervsfartøjer, udenlandske lystsejlere, alle sammen er det grupper, som ikke betaler den her afgift, og som naturligvis udgør meget mere end 40 pct. af redningsoperationerne i Danmark. Det siger sig selv.

Så er der det andet element, som handler om, at man – lad os lege, at vi ikke sætter spørgsmålstegn ved tallet på de 60 pct. – siger, at lystbådene skal betale de 37 mio. kr., som det koster at videreføre Lyngby Radio. Ingen har i løbet af den her forholdsvis lange debat kunnet svare på, hvorfor man ikke bare kan tage de 37 mio. kr. fra de 115 mio. kr., som lystbådeejerne i forvejen betaler i afgift. Ingen har kunnet svare på, hvad de 115 mio. kr. bruges på andet, end at de bare puttes i statskassen.

Hvis det er sådan, man skal retfærdiggøre opkrævningen af 37 mio. kr., med henvisning til at det betaler en eller anden form for brugergebyr for redningsaktioner, hvordan retfærdiggør man så de 115 mio. kr. som opkræves allerede i dag? Dem kan man jo ikke retfærdiggøre, for de går bare lige i statskassen, og derfor kunne man lige så godt have taget af dem til at finansiere Lyngby Radio fremover. Liberal Alliance stemmer nej til det her lovforslag".

At det nu viser sig, at tallene er decideret forkerte, viser med al tydelighed, at vores kritik var berettiget. Vi kæmper fortsat imod lovforslaget, som indfører helt urimelige skatter/afgifter på bestemte grupper til tvivlsomme formål.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen