Lille gul katamaran samler affald i havnene

Med miljø og teknologi som to nøgletemaer på den nylige World Marinas Conference (WMC) afholdt i Dubai tidligere på måneden var det en passende platform for den franske producent at gøre opmærksom på sin ​​'Jellyfishbot'. 

Robotbåden, kaldet Jellyfishbot, er på størrelse med en kuffert og kan derfor komme ind i hjørner og snævre områder, hvor affald har tendens til at samle sig. Den har ved flere tests vist sig at være en effektiv indsamler af affald, olie og alger i vandet.

- Den kan komme til overalt, siger Nicolas Carlesi, der har en ph.d. i undersøisk robotteknologi, og hvis firma, IADYS, står bag robotbåden.

Danske Brainbotics deltager løbende i test af båden under et miljøteknologisk udviklings- og demonstrationsprogram - (MUDP). 

”Vi har vi testet Jellyfishbot flere steder i Danmark, blandt andet Karrebæksminde, Køge Marina og Marselisborg Marina i Danmark. Testene viser, at robotten udfører effektiv opsamling af makroalger. Det er primært ålegræs, der er indsamlet – mellem 200-400 gram pr. prøve,” skriver firmaet på sin hjemmeside.

Men det danske firma gør også opmærksom på, at robottens kapacitet er forholdsvis lav, da vægten af ​​biomasse hurtigt overstiger robottens kapacitet. 

”Allerede ved 300-400 gram opsamlet biomasse har robotten problemer med at navigere, da belastningen bliver for tung, og fremdriften påvirkes negativt. Derudover har robotten svært ved at navigere, når der er bølger.”

Havrensnings-robotter er også under udvikling andre steder i verden: San Diego non-profit Clear Blue Sea er ved at udvikle en proto-type affaldsopsamlingsrobot kaldet "FRED".

Et havteknologifirma med base i Holland, RanMarine, har udviklet en robot kaldet "Waste Shark", som er blevet indsat til at rydde affald op i Rotterdams havn.

En innovativ robotløsning til indsamling af havaffald

TEKNISKE SPECIFIKATIONER 

Radiostyret rækkevidde: 400 m 

Område for indsamling: 1000 m²/t ved 1 kn

Dimensioner: 0,7 x 0,7 x 0,5 m 

Vægt: 18 kg 

Fremdrift: 3 elektriske thrustere på 250 W (heraf 1 tværgående)

Autonomi: 6 til 8 timer (alt efter brug)

Aflæsning af batteriniveau via en smartphone-applikation (bluetooth)

Max hastighed: 2 kn







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen