Det var ”en mindre mekanisk fejl”, som sidste år satte den autonome trimaran Mayflower ud af spillet, da det forsøgte at krydse Atlanterhavet fra England til Nordamerika. Dengang reddede man båden i land ved at sende en softwareopdatering, som fik trimaranen til at ændre kurs og gå mod land.
Ifølge den amerikanske avis Washington Post skete der følgende:
”Under forsøget på den transatlantisk ekspedition begyndte skibets gennemsnitshastighed at falde, hvilket fik forskerne til at tro, at bådens generator havde fået en mekanisk skade. De brugte fire måneder på at afhjælpe skaden og opdagede til sidst, at problemet var forårsaget af en lækage i skibets generator og udstødningssystem, et problem, som softwaren ikke kunne løse.”
Nu forbereder holdet bag, som er ledet af IBM, endnu et forsøg på, at den førerløse båd gennemfører en rejse over Atlanten i 2022, men først skal der trænes i europæiske farvande. For det er ingen enkel opgave at styre en båd uden mennesker om bord – og især ikke når man mødes af pludselige storme, ekstrem varme, brusende bølger, drivende affald, dyreliv og lignende. Forskerne siger, at det er næsten umuligt at fjernstyre et skib tusinder af miles fra land:
- Når du fjerner folk fra båden, så har tingene en tendens til generelt at gå i stykker hurtigt, sagde Richard Jenkins, administrerende direktør for Saildrone, et havrobotikfirma, der deltager i projektet.
Mayflower er bygget af aluminium og glasfiber, har en vægt på fem ton og en længde på 15 meter. Den styres af kunstig intelligens, der via data fra seks kameraer og dusinvis af sensorer skal navigere båden sikkert uden om forhindringer og farlige situationer på sejladsen.
Målet med Mayflower, som er drevet af vind-turbiner, diesel og solenergi, er at indsamle data om havet, som det ellers vil være for dyrt at indsamle, hvis der skulle anvendes et fartøj med fuld bemanding.
Bådmagasinet skrev sidste år om trimaranen forud for den planlagte tur over Atlanterhavet. Læs om hele projektet i artiklen herunder.
Kilde: Washington Post.