Skipperi, den abonnementsbaseret bådtjeneste i Norden, tilføjer nu geofencing (digitalt indhegnet områder, red.) til deres flåde, som i Skandinavien består af over 300 delebåde.
Som en tech-orienteret bådtjeneste udvikler Skipperi konstant nye løsninger for at gøre sejlads lettere og mere sikkert. Geofencing advarer skipperen under sejladsen om fartgrænser, beskyttede områder og lokale regler. Advarslen er udløst af geofencing kombineret med realtids data af bådens fart og placering. Løsningen er den første af sin art.
Auto-info
Brug af geofencing vil give sejleren relevante oplysninger baseret på deres placering og data fra motoren og GPS-plotteren om bord. Når en båd kommer ind i et geofence område, vil skipper modtage en advarsel sammen med oplysninger om den nødvendige handling - det vil så være op til den ansvarlige skipper selv, at justere hastighed samt evt. kurs, ud fra oplysningerne.
Skipperen vil modtage info, fra hastighedsbegrænsninger, områder med forbud mod at plane, områder med lavt vand og beskyttede områder for fugle og sæler. I næste trin ser Skipperi potentialet i at samarbejde med miljømyndigheder og organisationer for at beskytte andre følsomme områder som mindre økosystemer med ålegræs.
- Med denne ekstra funktion i tjenesten vil vores medlemmer have en digital assistent, der hjælper dem med at træffe velinformerede beslutninger, hvilket gør dem til bedre sejlere - og så kan de bedre fokusere på at nyde deres sejloplevelse. Udover det, kan vi bedre beskytte miljøet og bestemte områder i havet, siger Bo Hilding, CEO af Skipperi Danmark. Projektet og implementeringen er det første af sin art i sejlverdenen. Teknologi har været kernen i Skipperi Fleet fra begyndelsen, og løsningen er udviklet i samarbejde med teknologi- og designbureauet Nextfour.
- Vi tror på, at vi ved at bringe denne type teknologi ind i sejlsporten kan skabe en endnu mere sikker og smart sejloplevelse. Vi er også i en unik position til at teste ny teknologi, ideer og få øjeblikkelig feedback fra vores medlemmer, siger Bo Hilding,
Udover en stor del erfarne sejlere har mange nye sejlere startet deres skipper-karriere gennem servicen. Digitale og traditionelle søkort mangler ofte oplysninger om lokale restriktioner, og det kan være svært at lægge mærke til og genkende skilte, der markerer begrænsninger i terrænet.
- Efter vores erfaring, baseret på ca. 1000 ture i det seneste år, er at mange overskridelser af hastighedsgrænser simpelthen en fejl. Og hvis vi kan gøre det lettere for vores medlemmer at kende lokale regler, og hjælpe dem med at blive bedre sejlere, gør vi det gerne, slutter Bo Hilding.