Afviserfartøjer har travlt ud for Rødby

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er i fuld gang, og flere lystsejlere har måtte få hjælp af et ”afviserfartøj” til at finde vej gennem arbejdsområderne på vandet. Samtidig gør Søværnets Overvågningsenhed nu bl.a. via Facebook opmærksom på den stigende aktivitet i hele Femern Bælt:

”1. juli startede anlægsarbejdet til søs, og efter etablering af de to arbejdsområder begyndte de store uddybnings- og gravefartøjer i sidste uge at arbejde. Dette har medført stor aktivitet til søs ud for Rødby. Det kan man se på billedet med hele Femern Bælt. (se galleri, red.)

Af hensyn til sikkerheden for såvel arbejdsfartøjerne som for andre skibe og fartøjer er det ikke tilladt at sejle ind i arbejdsområderne, og selv om områderne er afmærket med mange bøjer, kan det være svært at navigere uden om dem. Det er i den sammenhæng vigtigt at understrege, at forbuddet mod at sejle ind i arbejdsområderne gælder for alle skibe, der ikke deltager i arbejdet – altså også for lystfartøjer. Arbejdsområderne ses på billede to.

I den seneste uges tid har VTS’ens to afviserfartøjer derfor haft temmelig travlt med at stoppe lystsejlere, der var på vej ind i forbudsområderne; enten på grund af manglende overblik eller på grund af uvidenhed om det pågående arbejde. Ofte vælger afviserfartøjerne efterfølgende at agere vejviser for lystfartøjerne – simpelthen fordi det har vist sig svært at danne sig et overblik over, hvor man kan passere forbudsområderne – ikke mindst for små fartøjer med begrænset øjenhøjde og udstyr. I alt er det blevet til mere end 30 af sådanne ”vejvisersejladser”, der alle har været til stor lettelse for de modtagende lystsejlere.”

– Det er dejligt at se, hvor glade de bliver, når vi viser dem, at der rent faktisk er en vej igennem alle de mange bøjer, siger Jørn Harbo Gramstrup, der lige som sine andre danske kolleger arbejder skiftevis på afviserfartøjerne og på VTS centret i Travemünde.

– Vi skal jo også huske på, at S’et i ”VTS” står for service, slutter han med et smil, inden han og kollegerne fortsætter patruljeringen i Femer Bælt.

En sejler gør i øvrigt opmærksom på, at Sejl Sikkert app’en (i skrivende stund, red.) kun viser området midt i bæltet som arbejdsområdet. - mens en anden af Bådmagasinets læsere gør opmærksom på at man kan følge arbejdet med opdateret kort der viser afmærkning af arbejddområdet, via linket her
Kilde: Søværnets Overvågningsenhed

 rødby tekstbillede
Lystsejler guides igennem afmærkningerne for arbejdsområderne i Femern Bælt. Foto: Jørn Harbo Gramstrup.

 

 

 


Galleri







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen