Mange danske sejlere kender trimaranen Black Marlin – mest kendt for at vinde Silverrudder stort set hvert eneste år. Det er en af landets hurtigste sejlfartøjer, og sejles af den mand, som har designet og bygget den – Jan Andersen. Han har udviklet og modificeret den 33 fods kulfiberbåd igennem nogle sæsoner, og er nu nået frem til et koncept, der virker og er gennemprøvet. Ikke kun under kapsejlads, men i høj grad også til tursejlads, hvor den høje fart gør at man ubesværet kan sejle til Norge eller de britiske øer. Båden kan også trailes, og for eksempel køres til Kroatien.
Roland Gaebler er med
Alle de steder har Andersen faktisk sejlet tursejlads med Black Marlin– ved siden af at være første båd i mål ved stort set samtlige kapsejladser han har deltaget i. Og nu er tiden inde til det næste skridt: En serieproduktion. Andersen har fået Roland Gaebler med på holdet, en legende i multihull-kredse, som har vundet OL-medalje og diverse VM- og EM-guld i Tornado-klassen. Jan Verroken, det tredje team-medlem, bestyrer det bulgarske værft, der nu skal bygge båden. Sammen går de nu ud med nyheden om at Marlin Trimarans rammer verdensmarkedet.
Super let og stærk
Marlin er altså 10 meter lang, og med sine voluminøse sideskrog har den så meget stabilitet, at den kan bære et stort sejlareal og opnå meget høj fart i alle forhold. Den kan sejles med hovedskroget i luften, og eftersom den er bygget i kulfiber, og alt er vægtoptimeret, vejer den kun 1.460 kg, alt inklusive. Den er sat op til single/doublehand-sejlads, og er altså også meget turvenlig. Vi prøvesejlede båden til magasinet, hvor billedet her stammer fra – det var en uforglemmelig sejloplevelse!
El-motor og stor salon
Pladsen under dæk er overraskende stor, med en ståhøjde på 1,95 og plads til otte mennesker rundt salonbordet. Ror og sværd kan vippes op, hvilket giver sikkerhed og minimerer skader ved grundstødning. Der er el-motor, og batteribanken (lithium) lades af solceller med en samlet effekt på 450 watt, placeret på ruftaget.
Prisen er ikke oplyst endnu.
Se mere her
Tekniske specifikationer (racing rig:)
Længde total: 10,0 m
Længde hovedskrog:9,60 m
Længde foldet: 11,50 m
Bredde:7,80m
Bredde foldet: 3,55 m
Bredde hovedskrog: 2,54 m
Dybgang: 2,10 m
Dybgang eks. sværd: 0,40 m
Mastehøjde over vand: 16,50 m
Vægt sejlklar:1460 kg
Storsejl:46 m²
Fok: 20 m²
Code 0: 39 m²
Gennaker: 85 m²
CE-Category B