Aflyste eller omlagte aktiviteter er sammen med stabile indtægter de primære årsager til, at Dansk Sejlunion kommer ud af 2020 med et stort overskud.
Med et overskud på godt 1,5 millioner kroner er resultatet af Unionens drift i 2020 væsentligt større end forventet. Et resultat, der overordnet skyldes, at færre aktiviteter kunne gennemføres som planlagt, mens indtægterne omvendt har været stabile. Før pandemien lukkede Danmark ned, forventede sejlunionen at slutte 2020 med et underskud på en halv million kroner. "Derfor er det også med en vis frustration, at Dansk Sejlunion nu fremlægger regnskabet," udtaler formand Line Markert i en pressemeddelelse.
Færre omkostninger
En del af det store overskud skyldes, at støtten til klubber og klasseorganisationers aktiviteter stort set har været halveret på grund af sæsonens mange aflysninger. Dernæst har omkostningerne internt i Dansk Sejlunion været holdt på et minimum på grund af corona-restriktionerne. Som så mange andre 'virksomheder' så har man været tvunget til at spare på rejse- og mødeudgifterne, som har været skåret naturligt ned, da meget arbejde er foregået digitalt. Slutteligt har Sejlunionen taget et aktivt valg om at holde igen med omkostningerne i begyndelsen af pandemien, hvor ingen vidste, hvad fremtiden bragte.
Selv om udgifterne har været usædvanligt lave, har der dog ikke været tilsvarende nedgang i indtægterne. Snarere tværtimod.
Nye indtægter og forlængede partnerskaber
I 2020 har Dansk Sejlunion blandt andet set en eksplosiv vækst i antallet af udstedte fritidssejladsbeviser, som har genereret højere indtægter end forventet. Derudover valgte Dansk Sejlunions sponsorere; TORM, Team Danmark, Salling Group og Kirkbi at forlænge deres sponsorater til og med udgangen af 2021.
Det har været vigtigt, netop fordi man, på grund af det udsatte OL, både skulle holde hånden under de sejlere, der skal til Japan og samtidig bakke op om de atleter, der træner med et OL-perspektiv for 2024.
Selvom der således har været behov for at bruge flere penge i talent- og eliteafdelingen, er det lykkedes til fulde at finansiere dette gennem forlængede partnerskaber med vores sponsorer.
Pengene skal ud at leve
I 2021 budgetterer Dansk Sejlunion med et underskud på en million kroner. Nye aktiviteter på tursejler- og trænerområdet er på tegnebrættet, og den første ansættelse er allerede en realitet