Superhurtig katamaran bygget på luftfart-teknologi - se video

Hvad sker der, når man anvender luftfartsteknologi på en båd? Svaret kommer her.

A2V - Monaco One er produceret af skibsværftet ”Advanced Aerodynamic Vessels” i den franske by La Rochelle og leveret til The Société monégasque internationale portuaire (SMIP) i Monaco.

Der er tale om et søsterskib til Evian One, der har sejlet på Genevasøen siden 2018. Den nye A2V skal sejle mellem havnene i Monaco og til efteråret også til Cala del Forte, Ventimiglia i Italien. Turen mellem Ventimiglia og Monaco vil tage kun 10-15 minutter. I bil vil den tage over en halv time.

Fartøjet når med 2 x 350 hk hastigheder på op til 50 knob fuldt tanket og med 12 passagerer om bord, der kan nyde panoramaudsigten komfortabelt siddende på forreste række i magelige lænestole. Samtidig flytter nålen for forbruget af brændstof sig kun langsomt, da Monaco One sammenlignet med konventionelle motorbåde kun bruger halvt så megen brændstof.

Dermed er en hurtigtsejlende passagerbåd skabt, som elegant kombinerer miljøhensyn med fart og komfort. Bag dette gennembrud i energieffektivitet gemmer sig mange års research og udvikling samt test på havet, udført af en håndplukket gruppe af marinearkitekter og computereksperter.

Jo hurtigere den vingeformede båd (tværsnit af en vinge set fra siden) sejler, jo kraftigere bliver det aerodynamiske løft, der genereres, som igen formindsker vandmodstanden på fartøjet. Denne aerodynamiske teknik nedsætter brændstofforbruget betragteligt – og deraf navnet A2V, som står for Advanced Aerodynamic to Vessels.

A2V lanceres nu også i en privat yachtudgave med et 500 kvadratmeter åbent dæk, der kan arrangeres efter ejers ønsker. Den skulle desuden være nem at sejle.
Pris: 1,2 mio. Euro.

MONACO ONE SPECIFIKATIONER
Længde: 11,9 m (39ft)
Bredde: 7,45m (23ft)
Dybgang: 0,6 m (2ft)
Kapacitet: 12 personer + 1
Certificering: CE kategori B
Maksimal hastighed: 50 knob
Sejlhastighed: 45 knob
Rækkevidde: 250 sømil
Motor: 2x350 (2x260kW)
Fremdrift: overfladedrev
Brændstofforbrug ved fuld hastighed: 2,5 l / nm (0,66 gal / nm)
Klimaanlæg: 2x16000 BTU
www.aavessels.com







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen