Brexit-opdatering til britiske sejlere

Moms- og toldspørgsmål kan påvirke over 30.000 bådeejere i Storbritannien

Storbritanniens Royal Yachting Association (RYA) har udsendt en Brexit-opdatering, der giver et resumé af de ændringer, der vil påvirke britiske fritidsbåde, da reglerne ændres i januar 2021.

RYA mener, at over 30.000 britiske sejlere, der sejler til Europa, kan blive påvirket af moms- og toldbestemmelser, som vil blive anvendt med tilbagevirkende kraft. Foreningen henviser også til rådgivning fra HMRC - den britiske told- og skattemyndighed - som værende 'inkonsekvent'.

I en pressemeddelelse forklarer RYA, at der vil være komplekse told- og momsimplikationer for nogle bådeejere. De, der tilbringer lange perioder i Europa, vil blive underlagt reglerne i Schengenområdet, og der vil være nye grænsekontrolordninger, både i Storbritannien og EUs 27 medlemslande.

– Vi har alle for nylig fulgt det seneste drama i handelsaftalen om de daglige nyheder, men virkeligheden er, at sektorspørgsmål ikke har været med i diskussionerne på højt niveau, der involverer politikere og forhandlere på begge sider, siger RYA-direktør for eksterne anliggender, Howard Pridding.

RYA forsøger nu at holde medlemmerne underrettet om udviklingen via hjemmesiden og de sociale medie.

Skattemyndighederne har for nylig udsendt 'HMRC - Notice 8: Sailing your pleasure craft to and from the UK'. Denne meddelelse råder bådsejere til altid at medbringe dokumentation, der understøtter momsstatus. Efter brexit kan britiske bådeejere blive bedt af toldembedsmænd i andre lande om at fremlægge dokumentation for et skibs britiske momsstatus.

Hvis man – og det gælder formodentlig også EU-borgere - ankommer til Storbritannien i båd, skal man ringe til National Yachtline og informere om ankomsten, udfylde en formular en ’Notice 69a’ formular, der blandt andet handler om momsstatus, og i øvrigt hejse Q-flaget.

HMRC anbefaler, at momsbeviser inkluderer en original faktura eller kvittering for at vise, at der blev betalt moms ved køb. Hvis en ejer selv byggede båden, skal de have fakturaer for materialer, der er brugt i konstruktionen, til rådighed.
Kilde: RYA og IBI.

Bonusinfo:
Problematikken omkring dokumentation af betalt moms er også ofte oppe over vende blandt danske sejlere i udlandet. Vi dykker ned i de mange spørgsmål som altid rejser sig på div. sociale medier, og vi forventer at kunne bringe en artikel om emnet i vores trykte udgave af magasinet BÅD, som udkommer 11. februar







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen