Et år der er værd at mindes? – Nej, jo måske…

Det er tidspunktet på året, hvor vi lige skal stoppe op, og se tilbage på året der gik. Det er i mine øjne et noget sløret syn, men der var bestemt også positive takter for den maritime branche – dem vender jeg tilbage til sidst i min nytårs hilsen.

Skal vi så huske, eller hurtigt glemme, sæsonen der er gået? Her bliver jeg noget vægelsindet. Jeg stemmer i koret for hurtigt at glemme en horribel kapsejladssæson, hvilken jeg godt tør døbe annus horribilis – men set med branchebriller, så får tonen pludselig en helt anden lyd…

Kapsejlads blev en by i Rusland
Pandemien lagde al kapsejlads i benlås. Jeg kan ikke undgå at undre mig. Sejlads på åbent vand, burde være et af de mest sikrer steder, rent smittemæssigt at opholde sig. I udlandet så jeg en kampagne med ordlyden ”Stay safe – go sailing… men herhjemme - øhh, hvad skete der lige her?

Mon ikke restriktionerne er væk, når startskuddet i foråret skal lyde til første kapsejlads? Hvis ikke, så håber jeg inderligt det vil lykkes Dansk Sejlunion at overbevise deres moderorganisation DIF, at sejlsport godt kan gå hånd i hånd i med at holde afstand, og udøves på en måde hvor smitterisikoen er minimal – naturligvis med egne restriktioner.

Jeg har kendskab til andre forbund under DIF som ligefrem har hjulpet deres medlemmer – klubberne, med at finde veje, så man kunne opretholde aktiviteten. Det kan sagtens lade sig gøre, også med sejlads.

I vores verden gik Helsingør Sejlklub forrest, og viste vejen. Alt sammen i god ro og orden, og inden for de rammer som forsamlingsforbuddet på dette tidspunkt tillod. 566 julen 2020 21 300x250Det helt naturlige i aflyste skippermøder, ingen social sammenkomst, hverken før eller efter sejlads, samt virtuel præmieoverrækkelse, var jo lige præcis opskriften, på hvordan det kan lade sig gøre. Arrangører af andre sejladser fulgte heldigvis trop.

2020 sæsonen kan måske betragtes som stilhed før stormen? Hvis det hele lykkes, så ser vi ind i en stor kapsejladskalender for 2021. KDY skal være vært ved EM i J/70, og så kommer SailGP caravanen til Aarhus, blot for at næve et par af de store events næste år.

OL bliver afholdt, eller?
Det forlyder ind til videre at OL bliver afholdt, om end i en noget anderledes form end den folkefest vi kender. Idrætsudøverne må tidligst ankomme fem dage før de skal ’i kamp’ og være væk fra Tokyo senest 48 timer efter de har afsluttet deres sportsgren. Om der vil være tilskuere på lægterne er vist for tidligt at håbe på, og det værste scenarie – hvis den nye coronamutation N501Y (senere omdøbt til B.1.1.7., red.) igen lægger verden ned, ja så risikere vi der slet ikke bliver noget OL! For flyttet, det bliver det ikke én gang til. Kan det ikke afvikles slut juli primo august vil OL 2020 blive aflyst.

Intet er så skidt…
De fleste kender ordsproget, og den maritime branche – faktisk på verdensplan, kan nu skrive under på det faktisk forholder sig sådan. De stramme rejserestriktioner holdt alle hjemme, og pludselig blev der rift om bådene. Flere forhandlere kunne melde udsolgt, og vi har eksempler på kunderne bød de få både der var tilbage på markedet op – godt nok ikke noget jeg har oplevet, i de mere end 20 jeg har skrevet om det at sejle. Der kom mange nye sejlere til i året der gik, lad os alle tage godt i mod, om de er på vandet med sejl eller motor.

Super følgeeffekt
Nu er det ikke kun bådforhandlerne som nytårs aften kan lade propperne springe. Den følge- effekt en bådhandel skaber, ser vi tydelige konsekvenser af. Udstyrsbranchen har haft et af deres bedste år – de fleste sejlmagere jubler, motor leverandørerne kan ikke følge med, havnene rundt omkring i landet melder om udsolgt, og stort set alle som har med den maritime branche at gøre, kan se tilbage på et år som alligevel er værd at huske.

Men, det ændre ikke ved at jeg virkelig håber på normale tilstande, når sejlerne igen om få måneder skal til forårsklargøringen, og tilbage på bølgen blå, hvor smittespredningen er tæt på nul – jeg låner lige fra det store udland igen, ’Stay safe – go sailing’ - også kapsejlads.

Godt nytår.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen