12 dage efter start er den foilende kæmpetrimaran Sodebo nu godt inde i det indiske ocean, og knapt 700 sømil foran skema til rekordtid jorden rundt. Som du kan se på billedet her (forneden), står lavtrykkene i kø hele vejen mod Kap Horn, og Sodebos position er ret sydlig og tæt på det antarktiske isbælte. De sejler i 30-35 knob, i ca 25 knobs vind agten for tværs, og nærmer sig en transition, hvor de sejler ind i et nyt lavtryksområde med sydlig, stærk vind. Du kan selv følge udviklingen dag for dag her.
Team Gitana hjemme igen
Deres konkurrent, Team Gitana, returnerede til basen i Frankrig efter skader på båden i sidste uge (mere her), og er nu i fuld gang med at reparere båden, så de hurtigst muligt kan vende tilbage til stand by mode, og rykke på det næste positive vejrvindue. De er fast besluttet på et nyt rekordforsøg i løbet af vinteren, og deres opfattelse af vejrforholdene for et rekordforsøg lige nu, er at de ikke er optimale. Det vil sige, at skulle Sodebo lykkes med at slå rekorden, risikerer de at få den jævnet med jorden i løbet af kort tid. Begge hold går efter det såkaldte Jules Verne trofé, som gives til det sejlfartøj, som sejler jorden rundt på kortest tid.
Sejler med foils
Den stående rekord, sat i 2017, er på 40 døgn, 23 timer, 30 min og 30 sekunder. Den blev sat af IDEC Sport i 2017, og regnes af eksperter for at være svær at slå – også selv om IDEC Sport ikke sejlede med foils. Det gør både Sodebo eller Team Gitana (som sejler i en trimaran ved navn Maxi Edmond de Rothschild), og deres topfart skal være højere under de rigtige forhold. Hvis en af de to lykkes med at finde vej i gunstige vejrforhold, og båden kommer hjem i ét stykke, så er en rekord absolut indenfor rækkevidde. Det vil i så fald blive den første sejlbåd nogensinde, der sejler jorden rundt på under 40 døgn.
Mandskabet på Sodebo består af otte mand. Skipper er Thomas Coville, og med sig har han Francois Duguet, Sam Goodchild, Corentin Horeau, Francois Morvan, Thomas Rouxel, Matthieu Vandame og Martin Keruzoré.
Få en fornemmelse af livet om bord i videoen her: