Ingen dansker har endnu gennemført Mini Transat – måske en af verdens mest interessante kapsejladser. Den sejles hvert andet år, og næste start er sat til 26. september næste år. Hvis altså… ja, netop. Corona.
Rygterne flyver allerede om en udsættelse til 2022. Men intet officielt er meldt ud endnu.
Omfattende kvalifikation
Den usikkerhed er en del af svenske Joakim Brantingsons liv. Han satser benhårdt på at gennemføre racet, og har allerede længe været i gang med træning og forberedelser. Og han har mere at slås med, end den mulige corona-udsættelse af selve racet: MiniTransat er nemlig ikke bare en kapsejlads man melder sig til og sejler. Der er lang vej til startlinjen. For at kvalificere sig, skal man igennem 1.500 sømil offshore kapsejlads, samt minimum 1.000 sømil nonstop singlehand-sejlads. Vil man være med næste år, skal alt sammen være gennemført inden 20. december i år – om godt tre uger. Klarer man ikke det, kommer man på en venteliste, hvor enkelte deltagere får plads, hvis der er ledige startnumre.
Fortsætter ufortrødent
Kvalifikations-sejladserne foregår i Frankrig, og medfører en del rejseaktivitet, som i sagens natur har været svær den her sæson. Så Brantingson har måttet indse, at vejen frem til start næste år ser svær ud. Inden årets sæson købte han en ny Vector 6.50, en konkurrencedygtig model med den brede scow-stævn, som efterhånden er en betingelse for at være med i front i mini-klassen. Den har han trænet og blevet kendt med i svenske farvand i år, og med en lang række sponsorer og et godt netværk er han godt rustet til at fortsætte kampagnen, indtil hans drøm om MiniTransat-start en dag bliver opfyldt. Projektet hedder Brantingson Ocean Racing, og kan findes på Facebook her.
Måske kan Brantingson inspirere en dansk singlehand-sejler eller to til at tage udfordringen op, og blive den første dansker i MiniTransat?
Om racet:
Startlinjen ligger udenfor Les Sables d’Olonne i Frankrig (samme sted som Vendée Globe lige er startet fra), og mål er Guadeloupe i Karibien. Der er et pitstop på nogle dage på Tenerife. Sejlerne navigerer på papirkort, dog med GPS-baseret positionsbestemmelse. Satellit-kommunikation er også forbudt. Bådene er 6,5 meter lange, og er stærkt eksperimentelle. Rigtig meget af den udvikling vi ser i dag i professionel offshore-sejlads, kommer oprindelig fra Mini-klassen.
Distancen er godt og vel 4.000 sømil.
Video her: