Formel 1 for elektriske racerbåde - se video

Verdensorganisationen UIM har kastet sin vægt bag E1, verdens første race for elektriske one-design hydrofoiler, som vil dyste med over 100 kilometer i timen.

Formodentlig vil man allerede i juni måned til næste år kunne se en prototype af det nye foil-fartøj på de første testsejladser. Derimod har initiativtagerne bag projektet sat en tidshorisont til 2022, hvad angår afviklingen af, hvad der kan blive Formel-1 på vandet for elektriske racere.

Bag ”UIM E1 Electric Powerboat Series” står Alejandro Agag, formand for Formel E - mesterskabet for el-racerbiler og administrerende direktør for Extreme E - mesterskabet for SUV-elbiler samt Rodi Basso - tidligere direktør for Motorsport hos McLaren. De har nu fået støtte af Union Internationale Motonautique (UIM) med Dr. Raffaele Chiulli i spidsen.

– Det føles rigtig godt, at vi kan starte dette skridt fremad inden for havsport. Vi tror på, at denne serie ikke kun vil engagere sportsentusiaster og bådentusiaster over hele verden, men også dem, der ønsker at bevare vores havmiljø overalt i verden, siger Alejandro Agag.

Det er tanken, at den nye serie skal afvikles parallelt med bilernes Extreme E, som vil besøge fjerntliggende steder over hele kloden ved hjælp af RMS St Helena, et ombygget fragtskib, der vil tjene som en flydende hangar. Monaco, Grønland, Hongkong, Tokyobugten, Genevasøen, Sydney havn og Themsen er lokationer, som er blevet nævnt i den forbindelse.

Det elektriske fartøj, som det hele drejer sig om, har fået navnet Racebird. Det er en racer på 4,8 meter, som skal bygges i kulfiber og udstyres med et 30 kWh batteri. Båden kommer til at veje 380 kg og vil kunne opnå en fart på 111 km/t (60 knob) når den glider gennem vandet på sine foils.

De enkelte løb vil have en varighed af 15-20 minutter, før batterierne skal lades op igen. Men ifølge initiativtagerne, så vil det kun gøre løbene mere spændende for tilskuerne, at der ikke er tale om timelange dyster.

Designeren af Racebird er norske Sophi Horne, som har studeret på Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology i Norge, og hvis firma SeaBird Technologies er baseret i London. Til magasinet Forbes forklarer hun:

– Alle forbinder designet af Racebird med Star Wars. Jeg har altid været en stor fan af science fiction. Men inspirationen har været fugle. Jeg er norsk og svensk og har tilbragt megen tid i naturen, hvor jeg også har hentet inspiration. Vi har et sommerhus i Sverige ved kysten - ved Grebbestad. Det er en lille fiskerby og et smukt sted. At komme fra en sejlfamilie og bruge meget tid på vand og betragte fuglene har alt sammen været en del af inspirationen.


Galleri







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen