Stockholms øhav får et netværk af ladestationer

Verdens første netværk af ladestationer til elektriske både starter i Stockholms øhav

Fra det tidlige forår i 2021 vil den Stockholm-baserede producent af elektriske både Candela og solenergileverandøren Nordsol installere ladestationer ved bådstationerne i Strömma, Saltsjöbaden, Sandhamn, Fjäderholmarna og i Utö gæsteshavn.

– Vores mål er at fremskynde overgangen til fossilfrie både på søen. Med denne investering gør vi det muligt at sejle overalt i Stockholms øhav på ren elektricitet. Vi håber, at flere derved vover at tage skridtet over til elektriske både. Opladning bliver endda gratis, siger Candelas kommunikationschef Mikael Mahlberg.

Mens det kan være langt mellem benzin- og dieselstationer i Stockholms øhav, er der elektricitet på de fleste øer. Problemet for de nuværende elbådsejere er at vide, hvor de skal oplade, og at have en tilladelse på forhånd. Candelas og Nordsols opladningsnetværk består oprindeligt af et antal forudgodkendte ladepunkter, som gradvist udvides. Nordsol, der er specialist inden for solenergi i øhavet, vil på sigt bidrage med solceller, hvor en stabil elforsyning mangler.

I Candelas første model ”Seven” finder bådføreren let ladestationerne via kortet på 12-tommers skærmen eller via Candela-appen. Når de første ladestationer er taget i brug, udvides netværket, og målet er i sidste ende at åbne det for alle elektriske både.

Batteripakken i Candela Seven er 40 kWh. Takket være Candelas energieffektive transportørteknologi er det tilstrækkeligt til en rækkevidde på 50 sømil, dvs. en afstand svarende til Stockholm til Norrtälje. Den relativt beskedne batteristørrelse gør det muligt at oplade batteriet på kort tid og også at oplade flere både ved den samme mole uden at investere i dyrere fastlandsforbindelser eller store batteripakker på land. Med en trefaset stikkontakt og Candela Sevens indbyggede 9,9 kW oplader kan batteriet oplades fra nul til hundrede procent på fire timer.

– En elbåd bruges på en anden måde end en elbil. Du sejler ofte i en time eller to og bliver derefter et par timer på øen eller i havnen for at spise frokost, svømme eller spise en is. Den tid er nok til at oplade, så dyre hurtigopladninger er næppe nødvendige hverken for Candelas nuværende bådtyper eller andre, langsommere elektriske både. Derfor kan gæstehavne, bådstationer og andre, der ønsker at være en del af netværket, være med uden større investeringer, slutter Mikael Mahlberg hos Candela.


003 bvi 31
En elbåd bruges på en anden måde end en elbil, siger Mikael Mahlberg hos Candela. Han henviser til, at man ofte holder længere pauser på turen, hvor man kan oplade båden.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen