Nu skal du kun sove 150 gange, før det er America’s Cup! Ovre på den anden side af jordkloden er holdene lige nu i fuld gang med at gøre sig klar, og de utrolige fartøjer er ved at blive endnu mere utrolige.
Her er et lille overblik over hvad det sker i verdens mest vanvittige kapsejlads.
Endnu ingen sammenligning
Det er nu et år siden de første AC 75’ere ramte vandet. Eller luften, afhængig af hvordan man vælger at se det. Ingen af bådene har sejlet så meget som et minut kapsejlads, og de har hellere ikke trænet sammen – America’s Cup World Series blev corona-lukket, og reglerne forbyder træning med konkurrenter. Det bliver altså først når kampen om at kvalificere sig til finalen starter, at vi kan se bådene side ved side. Indtil da ved ingen rigtigt hvem der er hurtigst, eller hvilke forskelle der måtte være i performance.
Kun fire hold
Håbet om flere deltagere er også slukket nu. Der bliver altså kun tre udfordrere til det forsvarende hold, Emirates Team New Zealand: American Magic, Luna Rossa Prada Pirelli Team og INEOS Team UK. De er alle ekstremt velpolstret med penge, og vil bygge de to både, som reglerne tillader. Den engelske båd nummer to er allerede bygget, og fløjet fra England til New Zealand i et chartret Antonov transportfly.
Svær båd at sejle
AC-75 er nok den mest ekstreme sejlbåd nogensinde bygget: En slags crossover mellem en trimaran og en kølbåd, og efter sigende vanvittig svær at sejle. To har væltet, en har begravet næsen i 50 knob, og en har mistet masten. Selv om sejlerne er de bedste i verden, og har trænet meget i simulator, mister de jævnligt kontrollen over båden. Den hopper let ud af vandet, ruller til luv, eller andre mærkelige ting. Fysikken bag er kompliceret, og det skal ikke meget til før det går fra spektakulært til kaos.
Så langt har ingen av hændelserne dog medført alvorlige skader, hverken på mennesker eller materiel, og kæntringer er meget udramatiske. Båden lægger sig bare pænt ned, og kan nemt hjælpes op igen og sejle videre.
I videoen her kan du både nyde synet af AC-75’erne i fuld fugleflugt, og forstå mere af hvad der ligger under motorhjelmen.