Spækhuggere angriber sejlbåde

Et helt nyt fænomen sender nu chokbølger igennem sejlermiljøet i Spanien og Portugal: Spækhuggere angriber sejlbåde.

Ødelagt styring
I år har der så langt været 17 angreb, og i de fleste tilfælde har det medført skader på bådene, som har gjort det nødvendig med assistance. Meget tyder på at det er den samme flok spækhuggere som står bag alle angrebene, som foregår på nogenlunde samme måde: Spækhuggerne rammer hårdt ind i skroget, inklusive ror, køl og sejldrev/aksel. De bider der de kan komme til, det vil sige i stævn, køl og ror. De forsøget at løfte båden, og skubbe den ud af kurs. Flere har oplevet at blive drejet rundt og rundt 360 grader, uden mulighed for at styre eller kontrollere båden. De fleste skader handler om ødelagte ror og styresystemer.

Deliverysejlads
Det seneste angreb skete i weekenden, og betegnes af spanske myndigheder som det mest alvorlige hidtil. Vi har talt med skipper Justin Crowther, som sejlede en Hallberg Rassy 36 i delivery fra Tenerife til England. Om bord var også et mandskab på to finner, Johannes Brandt og Michael Rosenback.

119083692 1037356640068556 2922573528296906485 n

Justin Crowther (th) og hans finske crew, efter en rystende oplevelse.

Hårdt vejr
De tre var på vej ud i Biscayabugten, nord for La Coruna, da angrebet skete. Det var hårdt vejr, omkring 30 knobs vind og høj sø. De havde lavet et kort stop for at fylde diesel i La Coruna, og havde forsøgt at reparere autopiloten, som havde givet problemer med pludselige kursafvig.

Defekt autopilot?
”Få timer ude”, fortæller Justin Crowther, ”stod jeg og styrede, da rattet blev flået ud af hænderne på mig. Motoren var tændt, og autopiloten var slået fra – autopiloten havde tidligere givet lignende problemer, så jeg tænkte at det var en kortslutning eller lignende, som nu gjorde at den igen skabte sig. Jeg tændte og slukkede for den flere ganger, men det skete igen og igen. Så jeg kaldte på mit mandskab, for at få hjælp, og bad dem slukke for al strøm. Det hjalp hellere ikke, båden blev ved med at dreje rundt og rundt, og vi kunne ikke styre båden.”

Drev til havs
Efter at have sloges med problemet en stund, og ikke kunne få mening i det der skete, fik de øje på spækhuggerne. De blev enige om at slukke for motoren, og det gav en pause i angrebene. Det viste sig nu at styrekvadranten var knækket og rorlejet beskadiget, så der var ingen styring. De drev nu til havs i vejrforhold der blev stadig værre, og ingen vidste hvad spækhuggerne kunne finde på, hvis de vendte tilbage. Crowther besluttede at sende en securité-melding ud på VHF.

119064786 355312175596011 906797549413830257 n

Styrekvadranten i to dele

Søredning
Men der kom ingen svar. Opkald til den spanske kystvagt gav hellere ingen svar. Efter at have fået kontakt til ejeren af delivery-firmaet, blev der dog til sidst iværksat en redning, og i løbet af eftermiddagen kom der et redningsfartøj. De fik arrangeret slæb, under meget svære forhold, og begyndte slæbet tilbage til La Coruna, en distance på ca. 30 sømil.

Øjenkontakt med spækhugger
”Bølgerne var høje, båden surfede uden styring”, fortæller Justin. ”Jeg blev nødt til at stå i stævnen med fødderne på klamperne, for at slæbelinerne ikke skulle hoppe af. Flere gange havde vi bølger over dækket, og båden svingede rundt og gravede sig ned. Jeg var under vand flere gange, og havde øjenkontakt med spækhuggerne, som cirklede rundt os. Og så angreb de igen. Vi blev skubbet så hårdt at det lød som eksplosioner i hele skroget, og slæbewiren røg tværs af. Over VHF hørte vi at også redningsbåden blev angrebet."

Tandmærker i skroget
Efter at have sat nyt slæb op, kom mandskabet omsider ind til La Coruna om aftenen. Dykkerfoto afslørede dybe tandmærker i stævnen, på kølen og rundt om roret. Ror og propeller var ødelagt. ”Vi var alle sammen dybt rystet over oplevelsen”, fortæller Crowther, som er en meget erfaren skipper med talrige offshore-opdrag bag sig. Mandskabet flyver nu hjem, mens båden bliver sat på land for reparationer.

Stressede dyr
Spækhugger-flokken kommer fra Gibraltar-strædet, et sted de ynder at være på grund af en stor forekomst af tunsfisk. Men aggressivt fiskeri og storskibstrafik har skadet og stresset spækhuggerne voldsomt igennem den senere tid. Selv om eksperter undrer sig over de mange angreb, er det flere der antyder at de meget intelligente dyr nu slår tilbage.

Endnu tre både blev angrebet i nat, og sagen har nået forsiderne i medier verden over. Endnu er ingen kommet alvorlig til skade.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen