Jørn Utzons "hjemmedesignede" sejlbåd kan blive din

Tritail - one off, årg. 1970, 35 fod, 4 sovepladser, hjemhavn Helsingør. Sådan starter annoncen på dba.dk

Lige nu kan du blive ejer af en båd, der er opfundet og designet af ingen ringere end Jørn Utzon. Jørn Utzon behøver nok ikke den helt store introduktion, men for god ordens skyld, så jo - der er tale om den Jørn, som er verdensberømt for at have tegnet operahuset i Sydney, som er optaget på Unescos verdensarvsliste. Operahuset går i dag for at være en af de mest kendte bygninger i verden.

Båden er sat til salg af Jørn Utzons søn, Jan Utzon. Jans far fik selv idéen til båden, som er hel unik. Båden er nemlig ikke en normal sejlbåd.

- Båden blev bygget som et eksperiment til eget brug og har aldrig været tænkt produceret i flere eksemplarer, forklarer 75-årige Jan til DBA Guide og forsætter:

- Den, der anskaffer sig denne båd, får et velsejlende, solidt og unikt fartøj, der er det eneste af sin slags i verden, siger Jan, der bor i Helsingør.

Aldrig set før
Denne Utzon-båd finder du ikke magen til. Det garanterer sønnen Jan.

I 1970 kom Jørn Utzon på den idé, at han ville skabe et eksperiment: En stor sejlbåd, hvor der var mere plads til familien end i familiens nuværende Soling-båd, og som sejlede mere optimalt og sikkert end de klassiske sejlbåde, som var tilgængelige på den tid.

Sejlbåden er jo kendt for dens langstrakte form, hvilket du også ser på denne båd. Men hvor de fleste sejlbåde "runder" agter - ville Jørn Utzon gå andre veje.

- Min fars idé var at designe en båd, som kunne rumme familien og samtidig sejle hurtigt. Det kræver en sejlbåd, vandet kan bevæge sig nemt udenom. Derfor havde han et ønske om at undersøge muligheden for at designe nye skrogformer, fortæller Jan til DBA Guide.

Artiklen fortsætter under billedet

utzon3

Jørn Utzon holdt en ske op mod en vandstråle. Her lægger vandet sig på midten af skeens ryg, men finder så vej uden om skeens runde flade. Det medfører et vist sug eller undertryk på selve skeens ryg. Jørn Utzon forsøgte så med en gaffel. Her løber vandet gennem takkerne på gaflen, hvilket betyder, at vandet ikke lægger et nær så hårdt pres gaflen som på skeen. Og det var den indsigt, der skabte kimen til familiens unikke sejlbåd.

En båd, der er halv klassisk sejlbåd og halv ...
Målet var ganske enkelt at opnå bedre sejleegenskaber, end datidens både, og derfr designede Jørn Utzon bådens agter anderledes. Bådens snude og frem til bådens midte er designet som en normal sejlbåd, mens bådens midte og agter er konstrueret som en katamaran, hvilket er med til at give båden bedre stabilitet.

- Da min far byggede båden, var jeg i tyverne, og jeg kunne hjælpe med alt det praktiske. Så det er mig, der har lavet arbejdstegningerne til båden og de mange udviklingsmodeller, der gjorde det muligt at justere skrogformen, fortæller Jan til DBA Guide.

Jørn Utzons far har også haft en finger med i spillet: Jans farfar var specialist i de sejlbådstyper, der kaldes for spidsgatter. Derfor kunne farfaren, Aage Utzon også hjælpe til i processen. Båden blev prøvet i hydrodynamisk laboratorium, hvorefter skroget blev fremstillet i søvandsbestandig aluminium hos Alboats i Helsingør.

Komfort er ikke i fokus
Jan lægger ikke skjul på, at bådens indvendige indretning eller komfort hverken har været hans eller farens fokus.

Båden er udstyret med to små kahyttet, som befinder sig ude i hver sin ende af katamaran-agteret.
Dertil er sofa-arrangementet muligt at lave om til en dobbeltseng. Jan har nemlig et bord, der kan slåes op, så en madras kan lægges på, sådan så sofaerne forenes til en dobbeltseng.

Køkkenet er småt, men godt, og overfor køkkenet findes et lille hjørne, hvor skibets kaptjan kan fordybe sig i sejladsens planlægning.

- Bådens indretning er meget simpel, men den har fungeret fint for vores familie, fortæller Jan, der godt er klar over, at i nyere både er den indvendige del tæt på at minde om et sommerhus.

- Min far har ikke tænkt på båden som et sted, man kunne holde sommerferie. Båden er bygget som et hyggeligt og effektivt transportmiddel, og også derfor er der ikke noget toilet i båden. Det har vi i alle årerne klaret fint med en spand, fortæller Jan til DBA Guide og fortsætter:

- Min far var ikke særlig glad for, at der skulle laves et søtoilet ombord. For jo flere huller, der er ombord, jo flere risiko er der for, at der kommer vand ind.

Der er dog rigeligt med plads og hygge på bådens agterdæk, som er bredt, og hvor meget af det er belagt med hynder, så man kan sidde rundt om cockpitet og holde kaptjanen med selskab.

Alt det, du også bør vide om båden
Båden er udstyret med et storsejl, en rullefok, og en spiler.

Hvis en ny ejer ønsker at montere det gamle forstag, en stor genua og en stormfok, følger dette også med, ligesom - VHF radio, dybdemåler og en BG-kortplotter kan også indgå i handelen.

Om Utzon
Bliver du bådens nye ejer, får du altså et sejlende vidunder, der er tænkt og designet af en prisvindende, dansk arkitekt. I 2003 modtog Jørn Utzon Pritzker-prisen, der også kaldes for arkitekturens nobelpris. En pris, ingen andre danskere før eller siden har vundet.

Jørn Utzon står ikke kun bag operahuset i Sydney, men har også bygget det fredede vandtårn i Svaneke, Bagsværd Kirke, Kuwaits parlamentsbygning og mange mange andre projekter.

Sønnen Jan, der i dag sælger båden, er gået i sin fars fodspor og er i dag også arkitekt med udenlandsk virke. Han har arbejdet en del i Afrika, Kina, Australien samt USA, og han har blandt andet tegnet Skagen Odde Naturcenter, Musikhuset Esbjerg og Paustians Hus. Sidstnævnet tegnede han sammen med sin far og sine to søskende. De vandt en pris for projektet i 1987.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen