Gud forbyde det…

Fredag aften den 19. juni gik brandalarmen i Greve Marina, tidligere kendt som Hundige Havn i Greve syd for København, tre sejlbåde stod i flammer. Lykkeligvis kom ingen personer til skade, men de materielle skader er totale. Branden  startede formentlig i en defekt installation i en af de tre både, og har så bredt sig med lynets hastighed til de andre.

Nu er brand i både, der ligger i vandet heldigvis en sjældenhed i Danmark. Blandt de mere spektakulære er branden i Middelfart i august 2015, hvor flammerne nær havde opslugt tre børn i alderen 9-11 år, da der gik ild i familiens båd grundet en defekt oplader til en computer.

På en Ø?
Som en del af Storkøbenhavn, er alle de nødvendige brandtekniske ressourcer til rådighed 24/7. Alligevel gjorde bådenes placering i Greve Marina det svært for brandvæsenet at nå frem med vandslanger og slukningsudstyr før de tre både var total udbrændt. I Middelfart er brandvæsenet frivilligt, så der gik tid, inden de kom. Og det går stærkt med sådan en bådbrand, og man kan ikke lade være med at tænke - hvad nu hvis katastrofen ikke sker i byer som Greve og Middelfart, men på en af de mange skønne øer som sejlerne invaderer sommeren over?

Den erfarne sejler og medlem af KDY`s motorbådsudvalg Otto Christian Vang, har gennem flere år forsøgt at gøre de relevante myndigheder opmærksom på brandrisikoen i havnene – men uden større held. Otto fortæller til Bådmagasinet: ”For eksempel forventer havnemyndighederne på Anholt i år en endnu større søgning til havnen end nogensinde tidligere, også af en masse knapt så rutinerede besætninger: Covid19 har skabt stærk interesse for at holde ferie i danske farvande, så havnefogeden forventer ofte ”udsolgt” i juli måned. Katastrofen kan blive voldsom, hvis der går ild i en båd i højsæsonen i en overfyldt Anholt havn, især når havnen ligger isoleret på en ø." 

Manglende fokus
Otto Vang mener, at efter hans mening, er en ferieovernatning i en dansk lystbådehavn i højsæsonen fuldt ud sammenlignelig med en campingplads. Forskellen er dog, at der foreligger helt aktuelle sikkerheds brand regler for campingpladser, uden at der findes tilsvarende sikkerhedsregler for lystbådehavne. Det undrer Otto at foreningen FLID, som repræsenterer foreningen af lystbådhavne i Danmark, ikke gør mere for at få brandsikret i de danske havne.

Gasinstallationen udgør en væsentlig risiko i en lystbåd, men selv om lovgivningen på dette område er strammet i 2018, tager den nye lovgivning slet ikke hensyn til de specielle forhold der er ved gasinstallationer i lystbåde. Det er alene skipperens eget ansvar, før eksplosionen sker.

Søger du så Dansk Sejlunion hjemmeside for at få hjælp på området, er siden forældet og i øvrigt ikke tilgængelig i øjeblikket.

Vorherre, den gode mand, kan tages i ed for rigtig meget, men når det gælder brandsikkerheden i landets sommerhavne, skal vi som ansvarlige sejlere selv tage ansvaret - alle sammen. Vi ligger snart i lag på lag, og altid tæt ude i sommerhavnene. Så herfra kan vi kun opfordre læsere til maksimal forsigtighed. Måske skulle alle sejlere investere i røgalarmer, som måske kan give en advarsel i tide – før katastrofen, forhåbentlig aldrig sker.

otto

Otto Christian Vang har gennem flere år forsøgt at gøre de relevante myndigheder opmærksom på brandrisikoen i havnene – men uden større held







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen