Transportordførerne for partierne bag forliget om Femernforbindelsen har som tildligere nævnt her på Bådmagasinet, besluttet at bakke op bag sejlernes ønske om at bevare Guldborgsund som et gennemsejlingsfarvand. Det vækker glæde i de tre foreninger Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere og Foreningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID), som tirsdag havde foretræde for Folketingets Transportudvalg i sagen.
Dermed afviser de politiske partier Femernforbindelsens og Banedanmarks ønske om at etablere en jernbanebro uden klap over Guldborgsund.
Afgørelsen fremgår af en artikel i det lokale medie Folketidende.dk onsdag aften. Til mediet udtaler folketingsmedlem Lennart Damsbo-Andersen (S), der deltog i aftenens møde:
- Det er meget glædeligt, og jeg synes, det har været en fantastisk proces, hvor alle sten er blevet vendt. Det var tydeligt, at det foretræde, som kommunen og sejlerne havde for transportudvalget i går (tirsdag, red.), kun havde bestyrket ordførerne i, at det er den rigtige beslutning at bevare klapbroen, siger Lennart Damsbo-Andersen.
Efter det oplyste fremgår det bl.a. af aftaleteksten, at "parterne noterer sig, at det er vigtigt for turismeerhvervet og fritidslivet i Guldborgsund Kommune, at der fortsat sikres mulighed for gennemsejling af Guldborgsund og gennem broerne ved Nykøbing Falster".
Banedanmarks ønske om en broforbindelse uden mulighed for åbning bundede i frygten for driftsforstyrrelser på forbindelsen til Femern, som følge af broåbninger eller tekniske problemer med klapbroen. Folketidende.dk skriver, at ”af hensyn til den fremtidige togtrafik er det dog besluttet, at broen holdes lukket fra 15. september til 1. april, og at antallet af daglige åbninger reduceres mest muligt, hedder det videre i aftaleteksten. Parterne har bedt Banedanmark om at fastlægge åbningsmønstret, så broen åbner fire gange i døgnet.
Formand for Dansk Sejlunion Line Markert ser den politiske afklaring som en kæmpe sejr for de lokale sejlklubber og for de danske sejlere: ”Vi har kæmpet denne vigtige sag for sejlklubberne og for alle sejlere. Danmark er en nation af søfarere, og det ville være helt uforståeligt, at et indre farvand skulle lukkes for gennemsejling.”
Hun bakkes op af forretningsfører i Danske Tursejlere Leif Nielsen: ”Det er ikke bare de lokale sejleres ret til at dyrke deres fritidsinteresse, som har været i spil. Alle danske tursejlere elsker turene i de indre farvande. Deres ret til at sejle frit, kæmper vi tre organisationer sammen for.”
Jesper Højenvang, der er direktør i Foreningen af Lystbådehavne i Danmark runder af: ”Vi ved, at også udenlandske sejlere lægger vejen forbi de danske havne i sejlsæsonen. De skaber omsætning og arbejdspladser. Vi håber, kommunerne i området vil udnytte denne vigtige politiske afgørelse til at satse på at udbygge sejlerturismen.”