Som du kan læse mere om i vores seneste magasin BÅD 562, har el-motor drevet af lithium-batterier længe været det eneste rigtige alternativ til den gamle forbrændingsmotor. Men omstillingen til bæredygtig energi har flere ben at stå på. På sigt er den mest interessante af dem nok brændselsceller.
Brint og ilt
Brændselsceller skaber elektricitet ved hjælp af en kemisk reaktion. Brint og ilt i et bestemt blandingsforhold skaber elektricitet, varme og vand. Det vil sige ingen giftige afgasser, og hellere ingen Co2. Selve brændstoffet er tilgængelig i grænseløse mængder, eftersom netop ilt og brint er de bestanddele der findes i vand. Teknologien er gammel, og har længe været anvendt i større anlæg til energiproduktion. Potentialet er enormt, og ikke mindst bilindustrien kan revolutioneres, hvis det lykkes at lave små anlæg som kan produceres billig nok.
Toyota/Yanmar
Derfor har Toyota forsket og udviklet intenst på brændselsceller. Nu har Yanmar indgået et samarbejde med Toyota, for at se om der kan laves en bæredygtig bådmotor baseret på brændselsceller.
”Målet er at bygge et system som består af moduler, og som nemt kan installeres i en båd og give overlegen rækkevidde”, skriver Yanmar i en pressemeddelelse. ”Systemet bliver nu installeres i Yanmars egen båd, og testsejladser bliver gennemført sidst på året.”
Energy Observer
At bygge bådes energisystem på brændselsceller er også noget, som undersøges i andre sammenhænge. Blandt andet skal Phil Sharps nye IMOCA teste brændselsceller som energikilde. Katamaranen Energy Observer, som sejler rundt om i verden og tester bæredygtige energikilder, har også et brændselscelle-anlæg om bord.