Tornado Boats præsenterer en ny klima-neutral træner båd til sejlklubberne. Modellen med navnet Tornado 6m ZERO-E, er lavet som svar på World Sailing’s miljøstrategi "Challenge 2024". 6-meter RIB’en er udstyret med en Torqeedo’s Deep Blue 50R elektrisk påhængsmotor og et 40 kWh Deep Blue batteri.
World Sailing udfordrede tilbage i 2019 den international marine industri til at flytte grænserne og udvikle følgebåde med lavt klima aftryk til brug ved internationale stævner. Challenge 2024 sætter to mål:
At halvere antallet af trænerbåde med motorer drevet af forbrændingsmotorer ved alle stævner for Olympiske bådklasser i 2024, og
Fuldstændigt at eliminere officielle stævnebåde drevet af fossilt brændstof i 2025.
World Sailing’s undersøgelser indikerer, at de vil reducere CO2 aftrykket med 30% bare ved at skifte til følgebåde drevet af alternative motor systemer.
Lars Hjorth, en ivrig sejler og ejer af Tornado Boats, besluttede at tage udfordringen op.
RIB både blev populære til trænerbrug fra starten af 1990’erne, blandt andet fordi deres oppustede pontoner virker som gigantiske fendere og tillader trænerne at komme helt tæt på sejljollerne under træningen, uden at risikere skader. Nu er RIB’s standardudstyr for alle trænere fra Olympiske klasser og helt ned til ungdomsklasserne i den lokale sejlklub. Sammen med de officielle dommerbåde og andre support både er sejlklubberne blevet et vigtigt marked for RIB producenter som Tornado Boats.
“Jeg startede med at undersøge muligheden for at bygge elektriske trænerbåde for omkring tre år siden, men vurderede, at prisen på det tidspunkt var for høj til markedet,” udtaler Lars Hjorth til pressen, og fortsætter - “Nu tror jeg markedet er klar, delvist på grund af den store udbredelse af elektriske biler og delvist på grund af World Sailing’s Challenge 2024. Til sammen vil det hjælpe med at trække kunder over til de emissions frie alternativer.”
Lars Hjorth ser nogle spændende fordele ved elektriske trænerbåde: “Sejlads er en ren sport, som drives af naturens vind og som har minimal påvirkning på miljøet. Det elektriske drev system tillader trænerne at handle lige så grønt og miljøvenligt som atleterne. Det vil yderligere måske også åbne muligheder for at benytte trænerbåde på søer og andre vandveje hvor der eksisterer begrænsninger i brugen af både drevet af fossile brændstoffer.”
Bådebyggerne hos Tornado Boats modificerede en af deres 6-meter RIB’s for at få plads til at montere Deep Blue systemets mest energitætte høj kapacitets batteri, affjedringssystemet blev nedsænket i dækket og der blev fabrikeret et specielt batteri cover som også inkluderede bådens sæder, kølesystemet til batteriet og el-systemets hoved kontrolboks.
“Designet af vores 6.0m båd er meget kompakt og smalt, så pladsen på dækket er begrænset. Vi blev nød til at bruge en masse tricks for at minimere den plads batteriet tog de tilhørende supportsystemer optager,” siger Lars Hjorth.
“Båden ydelse og sejlegenskaber er på mange måder fuldstændigt, som om den blev drevet af en 70HK benzin påhængsmotor. Det var netop vores mål – en båd der yder som en “normal” trænerbåd og ikke føles begrænset af drevsystemet.”
Den endelige test er blevet forsinket på grund af Corona-situationen, men Lars Hjorth er optimistisk for, at bådens rækkevidde vil være tilstrækkelig til en hel dag ved typiske coachinghastigheder.
Udfordringen er accepteret og løsningen fundet. Hvad er så det næste med el-drift fra Tornado?
Lars Hjorth slår fast: “Hos Tornado, er vi fuldt engagerede i elektrisk fremdrift, hvilket uden tvivl vil være en stor del af fremtiden. Tornado ønsker at være med helt i front af dette skift indenfor vores industri. Senere i år vil vi introducere en mindre trænerbåd drevet af Torqeedo’s 10kW motor. Udviklingen af den model er netop startet.”
- Related Articles: Elmotoren er blevet voksen