Ja, selvfølgelig er vi skuffede, meen…

Torsdag aften sad hele Danmark klistret til skærmen, for at lytte til statsminister Mette Frederiksen, og hendes fremlæggelse at genåbningen af Danmark. Stort set alle jeg selv har været i dialog med, forventede klart at forsamlingsforbuddet på maks. 10 personer ville blive hævet til 25, ja flere gættede på 50.

Mange af Bådmagasinets læsere øjnede muligheden for igen at kapsejle. Men ak, forsamlingsforbuddet blev opretholdt, og jeg skal ellers love for det har sat gang i debatten på de sociale platforme.

I mine øjne er det da også fuldkommen ubegribeligt tåbeligt, at man skulle være i overhængende fare for at blive smittet, fordi 10-20 både skulle være at finde på en startlinje ude på det åbne hav, få minutter, inden de igen ville spredes for alle vinde!

Det er helt naturligt, at skippermøder, molepils, og i det hele taget den traditionelle forsamling ved en given præmieuddeling ikke kan finde sted, så langt kan der findes accept. Men når en beslutning om ikke at må ’samles’ på vandet kan virke så urimeligt, så kan jeg godt forstå sejlernes frustrationer. Man begynder at miste respekten for det enorme arbejde der lægges i genåbningsplanerne.

DIF begejstret
Hos DIF er der begejstring over, at rammerne for igangsættelsen af den professionelle idræt nu er forhandlet på plads. Det betyder, at flere sportsgrene kan komme i gang med deres ligaer, og professionelle atleter kan sætte turbo på træningen. Men der er kun tale om professionel idræt, og her er der et lille stykke vej for den lokale aftenmatch.

Kan DS trylle?
Jeg er overbevist om at Dansk Sejlunion vil gøre et forsøg på at få forsamlingsforbuddet ophævet ude på vandet, for det er lige præcis her vi bør kunne finde løsningen. Gælder et ’forsamlingsforbud’ virkelig også ude på vandet? I Sverige gælder lovgivningen på området f.eks. kun til lands – så kære Chr. Lerche, gider i lige se på den tolkning, at en startlinje skal betragtes som et spot, underlagt forsamlingsforbuddet?

Hvis nu vi henter lidt inspiration fra Bryggen – så kunne vi få ’malet’ hvide firkanter, (det kunne være vores både) – så må der altså godt være samlet flere end 10 på et større areal, bare en ide. Vi kunne også lave en protest sejlads, for forsamlingsforbuddet gælder ikke demonstrationer. Ideerne på de sociale platforme er mange, men, for der er et meen - lad nu ikke vores manglende tålmodighed og frustrationer gå ud over fornuften, for du må jo godt sejle.

Meen...
Hvad der sker rundt omkring i en verden, ramt af en pandemi, overgår altså de lokale kapsejladser, sorry to say. For der er ’kun’ tale om lokale aftenmatcher! De store sejladser ER nemlig aflyst, så kære venner – lige meget hvor frustreret vi end er, lige meget hvor uforståeligt regeringen styrer denne genåbning af landet, så tænker jeg at vi nok skal overleve manglende kapsejlads, et lille stykke tid endnu. Det er der rigtig mange, lige pt. tæt på 300.000 på verdensplan, der ikke gør, altså overlever pandemien.

Det er yderst sjældent jeg opfordrer til passivitet, når talen falder på kapsejlads, men lad dette være en undtagelse. Mon ikke det lykkedes at komme med i næste fase, som er fastlagt til 8. juni?







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen