Dacoma i Svendborg har udviklet en luftfyldt svingkøl, som nu bliver testet i samarbejde med Tuco Marine Group i Fåborg i en af deres ProZero både. Den nye køl vil få båden til at rulle mindre og reducere forbruget af brændstof.
Dacoma i Svendborg er klar til at få testet deres luftfyldte svingkøl, som er udviklet til arbejds- og mandskabsbåde i offshoreindustrien. Den nye svingkøl vil blive integreret i en syv meter lang hurtiggående testbåd fra Tuco af ProZero-typen, så den kan blive testet for første gang til søs.
Det særlige ved kølen er, at den svinger i modtakt med bølgerne. Dermed øger den bådens sødygtighed, komforten om bord og reducerer forbruget af brændstof.
– Med denne teknologi vil det blive muligt at sejle ud også på dage med dårligt vejr med mange bølger samtidig med, at man sparer penge på brændstof, forklarer Arnd Baurichter, direktør for og stifter af DACOMA i Svendborg.
Tuco Marine Groups adm. direktør Jonas Pedersen tilføjer:
-– Vi er glade for at bistå DACOMA med at teste Airkeel-systemet. Vi ønsker med ProZero-serien af hurtige fartøjer til det professionelle marked at være på forkant med teknologi og innovation, når det gælder om at forbedre vore kunders forretning og muligheder.
De første forsøg vil fokusere på kølens evne til at kompensere for bådens krængning og rullen i søen. Den luftfyldte svingkøl i Airkeel-teknologien er computerstyret, og systemet skal fintunes og kalibreres, så svingkølen bevæger sig i den rette takt og i de rette udsving for at stabilisere fartøjet og øge dens opdrift.
– Det er vigtigt for os at lære det fulde potentiale af Airkeel-teknologien at kende. Vores hurtige og ultralette arbejdsbåde kan anvendes meget alsidigt. Men vi søger hele tiden at kigge fremad for at øge bådenes virkefelt. Øget løfte- og lastkapacitet er to ekstra features, som vi gerne vil se testet i den nærmeste fremtid, siger Jonas Pedersen.
DACOMA blev stiftet i starten af 2019 med et formål at få den patenterede ide om svingkølen fra tegnebord til en prototype i fuld skala på blot et år.
– Vi har arbejdet virkelig hårdt på at nå det. Det kunne ikke have været muligt uden hjælp fra Fyns Maritime Klynge og vores sponsorer Den Danske Maritime Fond og Innovationsfonden, slutter Arnd Baurichter.