America’s Cup er en afdeling af sejlsporten, hvor stort set intet er som vi kender det. Ikke en gang følgebådene. Mediedækning er en central brik i spillet, og TV er stadig kernen. Men hvordan i al verden laver man stabile TV-billeder af sejlbåde, der flyver over krap sø i hastigheder op til 50 knob?
Rester fra skuret
At lave et fartøj der kunne opnå de hastigheder i høj sø, uden at hoppe for meget op og ned, og uden at lave ret meget hækbølge – det var opgaven, der blev stillet til AC-bådebyggerne i Auckland NZ. Og her er den løsning de kom frem til: Man har pillet to gamle AC-45-skrog frem fra skuret, ombygget hæksektionen, så den kunne bære to kraftige påhængsmotorer – og bygget dem sammen til en katamaran. Også bjælkerne er fra den hensygnende AC-45 flåde. Det hele kan samles (og demonteres) i poden under styrehuset, og der er en delvis overdækket platform til at arbejde fra midt på.
Hård start
Den såkaldte ”broadcast platform” blev søsat i mandags. Det blæste 15-20 sekundmeter og var høje bølger, så det blev en ualmindelig skrap jomfru-tur. Men det hele skal have gået forrygende, skriver Sail-World. De baner ud for Auckland hvor America’s Cup skal sejles i 2021 byder på betydelig mere sø end både Bermuda og San Francisco, hvor de to foregående AC-finaler blev sejlet, så der skulle noget helt særligt til, for at sikre en ordentlig TV-dækning.
”The broadcast platform” vil rejse med rundt til de forskellige stævner i America’s Cup World Series – så sandsynligvis vil den allerede være på plads under de første sejladser i Cagliari, Sicilien i april.
- Related Articles: «Der har aldrig før eksisteret en båd som AC-75», Danish Youth Vikings på vandet i en AC-45, Video - selvfølgelig kan man sejle AC-45 uden båd