Det kom som en tyv om natten og et chok for mange, heriblandt flere byrådspolitikere, da det for et par uger siden kom frem at Sund & Bælt har besluttet, at broklappen i Kong Frederiks IXs bro over Guldborgsund skal lukkes for evigt, når anlægsarbejdet til og fra Femern forbindelsen står færdigt!
I anlægsloven til Femern-projektet, som stadig er den der står ved magt, er det vedtaget at broen over Sundet skal være med en broklap, som netop kan åbnes af hensyn til skibstrafikken.
Nu er Sund & Bælt altså kommet på en ny, og for sejlerne og lokalområdet tåbelig ide, med en fast forbindelse over Sundet, men den ide er byrådspolitikerne heldigvis klar til at tage kampen op om. Det er Folketinget som i sidste ende skal træffe beslutningen, og lad os endelig håbe det sidste ord ikke er hverken sagt eller skrevet i den sag, for der er noget at kæmpe for. Lokalpolitikere kalder beslutningen for udemokratisk og dybt kritisabel.
Løsning allerede udtænkt
Banedanmark og Sund & Bælt mener, at det vil være for stor en udfordring at konstruere og drive en klapbro med kørestrøm til en jernbane over Guldborgsund. Men den tekniske løsning er udtænkt for længst og beskrevet i fagbladet Ingeniøren for snart ni år siden. Det skriver Folketidende .dk.
Dengang kaldte man ligefrem løsningen - der er opfundet specifikt til broen over Guldborgsund – for simpel. Det kom Tom Hansen i tanke om, da han i Folketidende læste, at Banedanmark og Sund & Bælt nu vil bede om lov til at bygge en bro uden klap. "De generer så mange, hvis ikke det kommer", siger han og fortæller, at han blandt andet snakkede med en række sejlere i forbindelse med sommerens Vegvisir-kapsejlads.
Her fra Baadmagasinet.dk skal der lyde en stor opfordring til alle der kan hjælpe med at påvirke de implicerede politikere træder til. Danske Tursejlere – Dansk Sejlunion. Dialog og proces skal startes op, så snart propperne har sprunget, og det nye år er skudt ind.
Kilde: Folketidende.dk