Og så var de fire! I løbet af de seneste par måneder er de søsat, en efter en. Fire både, der markerer noget helt nyt i sejlsportshistorien. Det er ikke en katamaran, det er ikke en kølbåd, det er ikke en jolle. Måske et dansk begreb kunne være en enkeltskrogs-trimaran? Under alle omstændigheder er det tale om nok et revolutionerende koncept fra America’s Cup – som det kun har været muligt at skabe, fordi der er så enorme budgetter i lige præcis den kapsejlads. Allerede nu, kort efter søsætningen af de verdens første AC-75’ere, har alle fire bevist at de kan flyve. Og nederst i artiklen kan du se billeder af dem alle sammen.
Plads til eksperimenter
Sidst i november kan du læse en større magasinsartikel om de meget særprægede skabninger. Som alle er ret forskellige – AC-75 reglen definerer en række parametre, og dele af båden er endda one design, og leveret af arrangøren. Men som det skal være i en ekstrem udviklingsklasse, er der plads til eksperimenter. Og i første generation AC-75 er der i sandhed eksperimenteret. Alle fire både har fulgt sin egen filosofi – men svaret på hvad der virker bedst kommer først om seks måneder. Da stiller alle fire til start i America’s Cup World Series i Cagliari, Sicilien. Måske kommer der også en femte: Amerikanske Stars + Stripes. Det bliver et historisk øjeblik!
Big data
Indtil da står den på individuelle testsejladser, træning og analyse af millioner af data, som indsamles af sensorer på bådene. Og spionerne vil snige sig rundt med store objektiver, i et forsøg på at få indblik i hvad konkurrenterne gør, og hvordan deres både egentlig sejler. Allerede nu er det utroligt hvad de kan gøre lige ud af startboksen – for eksempel vende og bomme flyvende.
Emirates Team New Zealand – første båd i vandet
American Magic – anden båd i vandet.
Luna Rossa Prada Pirelli Team (Italien) – tredje båd i vandet.
INEOS Team UK – fjerde båd i vandet.