Vores søstermedie, magasinet BÅD - er det danske medlem af den jury der hvert år kårer Årets Båd - European Yacht of the Year.
Alle både er en form for kompromis, hvor værfter og designere giver deres bedste bud på, hvordan en båd bør se ud for at ramme sin målgruppe. Er sejlegenskaberne vigtigere end komforten? Eller er det omvendt? Er det meningen, at båden skal tilbyde en livsstil og et komfortniveau, der ligger tæt på dagliglivet i huset eller lejligheden? Eller forsøger båden at vække et helt nyt og ukendt behov hos sine kommende brugere?
Det er nogle af de grundlæggende spørgsmål som jurymedlemmerne stiller til repræsentanter fra værfterne når bådene testsejles. Svarene sammenholdes med oplevelserne over to timers intens testsejlads og gennemgang af bådens indre og ydre. Nogle tester i meget vind andre i tæt på vindstille. Alle indtryk noteres ned. jurymedlemmerne giver bådene point på en stribe parametre og til slut sammenholdes det hele under en lang evaluering, hvor der argumenteres for og i mod de nominerede både.
Følg med over de kommende dage hvor vi bruger billeder og info om bådene. Du er også meget velkommen til at stille spørgsmål, via vores Facebookside, som vi gerne tager videre til producenter og designere der alle er samlet i disse dage i Puerto Ginesta sydvest for Barcelona, stay tuned...
Neel er en trimaran, der, i følge producenten, kombinerer sejlegenskaberne fra en trimaran med pladsdistributionen fra en katamaran. Men holder den forklaring nu vand?
Beneteau Oceanis 30.1 er verdens største producent af lystbådes bud på en entry levels båd. Standardbåden koster fra 530.000 kr. før moms. Giver det mening af have dobbeltrat på en båd på kun 30 fod?
Beneteaus folk gør båden klar til test. Der var væsentligt mere vind end varslet ude på vandet og riggen burde have været sat betydeligt hårdere. Et rebet storsejl i kombination med hverken bag- eller hækstag, gjorde at forstag faldt for meget ud på kryds - kickenstrappen kunne hellere ikke klare opgaven.